Faraday Future FF91 - ha egy techcég autót gyárt(ana)

A LeEco tulajdonosának hobbiprojektje egy jövőbe mutató, elektromos és önvezető autó. Lesz. Talán.

A CES-en meghívásos sajtóeseményt rendezett a Faraday Future. Ha ez a cégnév nem mond semmit (pedig amúgy elég könnyen megjegyezhető, ellentétben számos, kínai vállalat által alapított branddel), akkor talán induljunk onnan, hogy volt a LeTV (ami körülbelül a kínai Amazon és Netflix keverékének tekinthető, szerteágazó szolgáltatásokkal és termékekkel rendelkező mamutcég), ami most már LeEco néven ismert (és a CoolPad nevű, szintén kínai telefongyártó legfőbb részvényese lett). A LeEco a Mobilarena olvasói előtt talán nem szorul bemutatásra, több remek, jó árfekvésű telefonnal is előjöttek az utóbbi években, noha ezek hivatalosan nemigen jutottak ki Kínából.


[+]

A LeEco tulajdonosa (a kínai Elon Musk) Csia Jüe-ting egy ideje kvázi hobbiból nekiállt elektromos autót építeni (ami azért elég fura, mert maga a LeEco is bemutatta már a LeSee nevű prototípust), ez lett a Faraday Future FF91. Ezt mutatták be a CES-en, ami nem ment zökkenőmentesen (besült a rendszer, amikor az automatikus ide-oda parkolgatást akarták demózni) és egyelőre elég nagy lufinak tűnik, legalábbis ha azt nézzük, hogy elvileg csak 2018-tól lehet megvenni, nem tudjuk az árát és nem lehetett belenézni sem az utastérbe, ami merőben furcsa egy olyan autó bemutatóján, amely leginkább arról szól, hogy ha egyébként is tök magától közlekedik, akkor a belső kialakítása is lehetne forradalmi.


[+]

Ugyanakkor viszont maga a koncepció rengeteg olyan dolgot integrál, amelyek az elmúlt években ötlet szintjén már itt-ott felmerültek. Persze villognak azzal, hogy milyen durva akkupakkot kapott az autó (amivel több mint 600 km a hatótáv), hogy milyen erős (több mint 1000 LE), hogy milyen gyors, de ezeket egyelőre nem bizonyítja semmi, noha nyilván abszolút hihető, hogy 2018-ra tényleg képesek lesznek belerakni a technológiát szériagyártmányokba is. És tegyük hozzá, hogy nem csak ők, hanem valószínűleg egy csomó másik autógyártó is.


[+]

Az viszont mindenképpen érdekes, hogy az autógyártás átalakulásának egyik első, kézzelfogható lépcsőjeként tekinthetünk az FF91-re, hiszen egy technológiai vállalat állította kerekre. Elemzők egy ideje már mondják, hogy ahogyan egyre inkább az önvezető autózás felé haladunk, úgy lesz egyre kevésbé lényeges, hogy a motor, a futómű, a váltó és a többi, alapvetően mechanikus komponens mennyire kifinomult. Ha gép vezet, akkor az autó az ideális íven megy, a motorerővel úgy bánik, ahogyan a szoftverben ez benne van, úgy kanyarodik, fékez, gyorsít és lassít, ami a legideálisabb. És egy idő után a beltér kényelme, a megbízhatóság, a sok-sok szoftveres extra és az alapprogram lesz a lényeg, s főleg utóbbi kapcsán nem véletlen, hogy az önvezető autók fejlesztésében mostanában reflektorfénybe kerülő cégek általában a technológiai ipar felől érkeztek (Google, Tesla, Adasworks, NNG, hogy két hazai példa is legyen). És el fog jönni az a pont, ami mondjuk az okostelefonoknál is eljött, hogy hardvert mindenki össze tud majd vásárolgatni különböző beszállítóktól, ezek összehangolása és a szoftver válik majd fontosabbá.


[+]

Az FF91 ennek megfelelően egy csomó olyan funkcióval próbál kitűnni, amit a klasszikus autógyárak vagy nem tudnak, vagy nem tartanak fontosnak. Az okostelefonos összeköttetés és vezérlés alapvető, alkalmazás segítségével tudjuk konfigurálni a profilunkat, a megfelelő üléshelyzetet, a zeneszámaink listáját, de még az is appon keresztül valósul meg, hogy a jármű odaguruljon a parkolóból hozzánk és meg is ismerjen minket, ha be szeretnénk ülni. Ezt arcfelismeréssel oldja meg, köszönhetően annak a 13 kamerának, ami az autón található.


[+]

A Faraday Future azt ígéri, hogy az FF91 folyamatosan megismeri majd a tulajdonosának igényeit, vezetési stílusát, útvonalait, szokásait és ezekhez alkalmazkodik. A telefon alkalmazással lehet kapcsolgatni a lámpákat, ki lehet nyitni a csomagteret, ellenőrizhetjük a hatótávot és bekapcsolhatjuk a riasztót. Tegyük ehhez azért azt is hozzá, hogy ilyesmire már akár egy új Opel Astra is képes, a magasabbra pozícionált autókról (BMW, Mercedes) nem is beszélve.

Hogy a Faraday Future FF91-ből tényleg lesz-e valami, az nyilván kérdéses. Egy ilyen las vegasi bemutató nyilván jó arra, hogy kicsit megmozgassa az állóvizet és esetleg beszálljanak befektetők is a projectbe. Az is biztos, hogy jól jelzi az autóipari szereplőknek, hogy mitől kell félniük, ha hátradőlve frissítgetik a jelenlegi modelljeiket, de elég nyilvánvaló, hogy nem fogják ölbe tett kézzel várni, hogy egy autós múlttal kvázi nem rendelkező cég kirúgja alóluk a széket. Pláne, hogy a Tesla már ütögeti kisbaltával annak a széknek az egyik lábát biztosan.

  • Kapcsolódó cégek:
  • LeEco

Azóta történt

Előzmények

  • Úton az önvezető autók felé

    Csendesen zajlik az autóiparban az a forradalom, amelynek a vége a teljesen magától közlekedő autó. Hat márka biztonsági és kényelmi berendezéseit próbálhattuk ki.

  • Székházat nyitott a Szilícium-völgyben a LeEco

    Az amerikai piac felé való nyitás egyik fontos lépéseként 7400 négyzetméteres központot avatott fel a kínai tartalom-szolgáltató és eszközgyártó San Joséban.

Hirdetés