Jön az iGO Androidra, de csak 10 napig

Az NNG (korábban Nav N Go) története pont 10 évre nyúlik vissza, ekkor jelent meg az iGO első verziója, s ekkor a navigációs eszközök piacának robbanásszerű bővülésével együtt vált Moha bá olyan ismerőssé sok-sok hazai felhasználó számára, aki mindig tudta, hogy merre kell menni. A navigációs piac azonban már rég nem arról szól, hogy egy célhardvert egy alapvetően beégetett szoftverrel együtt fellógatunk a szélvédőre, az okostelefonok és az autóipari fejlesztések odáig vezettek, hogy a klasszikus értelemben vett PNA-k kvázi eltűntek a piacról.

Moha bá
Moha bá élőben

Számos navigációs cég ezzel egy időben irányt kellett váltson. A Garmin a fitnesz felé mozdult (és megmaradtak a professzionális navigációs berendezéseknél is), a TomTom okostelefonos alkalmazást kínál és szintén belépett a sportórák világába, a Sygic is appot készített és örökös térképfrissítést vezetett be. Közben kijött a Nokia Here, közben letarolta a Waze a piac egy részét, az NNG viszont kvázi eltűnt a végfelhasználók szeme elől és autóipari beszállítóvá váltak, közel 30 különböző autómárka fedélzeti navigációs megoldásában működnek ma is közre, csak éppen ezekről nem lehet tudni, hogy az iGO képezi az alapjukat. Az autógyárak ugyanis azt szeretnék, ha a gyári navigáció a saját nevük alatt futna.

Ezen az irányvonal ütött kisebb rést, hogy az iGO elérhetővé vált iOS platformra, az Android rendszerű okostelefonok viszont hivatalosan nem kaphatták meg a népszerű navigációs szoftvert. Ez persze kevéssé zavarta azokat a felhasználókat, akik különböző forrásokból dolgozva összeütöttek egy olyan verziót, ami azóta is óriási mennyiségben cserél gazdát fájlcserélő oldalakon, s ezt a dömpinget még az NNG meglehetősen hatékony jogi osztálya sem tudta megállítani. Az Android rendszerű okostelefonos piac továbbra sincs fókuszban a cégnél és információink szerint ez a jövőben sem változik.

Most viszont egy rövid időre a tizedik születésnap alkalmából április 20-tól április 29-ig egy speciális iGO verzió ingyenesen letölthető a Play Store-ból. Az iGO SzülinApp nevű program egy magyarországi térképadatbázissal rendelkező, jogtiszta iGO, amit kizárólag ebben az időszakban lehet beszerezni. Aki él a lehetőséggel, az természetesen a jövőben megkapja majd a frissítéseket is, ám a promóció után az alkalmazás már nem lesz letölthető. Az NNG ugyanis továbbra sem érdekelt abban, hogy erőforrásokat allokáljon erre a területre, ez az akció igazából egyfajta grátisz, amit kizárólag a hazai felhasználóknak biztosítanak. Ez természetesen vonatkozik a szoftver iOS verziójára is. Ugyanakkor kérdésünkre azt mondták, hogy hamarosan lesz hivatalosan is elérhető Android iGO, de ennek megjelenéséről még nincs pontos információ.

A promóció - amellett, hogy nyilván egy remek lehetőség arra, hogy offline, jó minőségű navigációs szoftver kerüljön androidos, vagy iOS alapú készülékünkre - nem jelenti azt, hogy az NNG-nél változna az irányvonal. A cég jelenleg is bevételeinek döntő többségét autóipari beszállítóként szerzi, s minden fejlesztésük elsősorban arra törekszik, hogy ezen a területen piacvezetők lehessenek. A különböző szabályozások, valamint az autóiparban tapasztalható fejlesztések is azt mutatják, hogy itt további komoly sikereket lehet elérni. 2018-tól például az Egyesült Államok piacán csak olyan autó értékesíthető, amelyikben van tolatókamera, márpedig egy ilyen berendezéshez kijelző is kell, ha pedig már ez adott, akkor a gyártók beépítik a különböző infotainment rendszereket és a navigációt is. Mindezek közben az az elektronika, ami évekkel korábban még csak a luxuskategóriában volt elérhető mára olyan árszintre csökkent, hogy már a belépő kategóriájú gépkocsiknál is lassan alapértelmezett lesz nem csak a navigáció, hanem az olyan kezelőfelület megléte is, amely a fedélzeti számítógép és az egyéb elektronikus eszközök vezérlését is végzi. Arról nem is beszélve, hogy a connected car eszméje is egyre inkább már a gyakorlat, beépített SIM-kártyát találunk majd egyre több új autóban, ami a navigációs szolgáltatások bővülésével is járhat.

Bár léteznek arra törekvések, s mi magunk is sok olyan kiállításon jártunk, ahol egy autóban a vezető okostelefonja kvázi a rendszer része, itt is változnak az irányok. Míg korábban voltak olyan elképzelések, hogy a vezetés közben elérhető információkat alapvetően a telefon biztosítja és az autóban levő kijelző csak egy buta display lesz, amin megjelenik a mobil kijelzője valamiféle tükrözéses megoldással, ezek kiforratlanok maradtak. Sokkal inkább arrafelé haladnak a fejlesztések, hogy az okostelefon legyen aktív részese az autóban elérhető funkcióknak, de ne az vezérelje az egészet, hanem pusztán azért szükséges a vele való kommunikáció, hogy mondjuk a rajta tárolt zenéket hallgathassuk, a névjegyzék adatai bejövő hívás esetén megjelenjenek a kijelzőn és ha esetleg nincs SIM a kocsiban, akkor készülék internetelérést használhassák az integrált navigációs funkciók.

Mindezzel együtt érdekes kérdés viszont, hogy az autógyárak mikor válnak annyira rugalmassá, hogy az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő közösségi navigációs megoldásokat is átemeljék a gyári berendezésekbe. Egyelőre ugyanis a fedélzeti navigációk elsősorban TMC szolgáltatás segítságável próbálják elkerülni a dugókat, noha a Google és a Waze ma már valós idejű forgalmi információkat szolgáltatnak egy kutyaközönséges okostelefon számára is. Az autógyáraknak fel kell ismerniük, hogy a navigáció ma már nem csak azt jelenti, hogy el szeretnék jutni valahová, ahol még sosem jártam és kapok egy korrekt útvonalat, hanem azt is, hogy a mindennapi, ismert útvonalakon történő közlekedés kapcsán is fontos a forgalmi helyzethez alkalmazkodó útvonaltervezés. Ha az autógyárak majd azt tapasztalják, hogy az új gépkocsit vásárlók egy jelentős része arra hivatkozva nem rendeli meg a gyári navigációt, mert ott van az okostelefonja, amin fut a Waze, vagy a Google navi, akkor nyilván megteszik a szükséges lépéseket és nem kétséges, hogy az NNG képes lesz ennek megfelelő szoftver összeütni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • NNG

Azóta történt

Hirdetés