Karbonból gyárt mobilt a Carbon

Speciális monokokk felépítéssel és még különlegesebb anyaghasználattal indul, viszont nagyon drága a feltörekvő gyártó középkategóriába sorolható mobilja.

Amikor a Samsung bemutatta a műanyag hátlappal szerelt Galaxy S21-et, mi is megkérdeztük olvasóinkat, mi a véleményük erről az anyaghasználatról (egyébként a szavazás él, még mindig várjuk a véleményeket), de a jelenlegi állás szerint úgy tűnik, már a tudatos felhasználókat is egyre kevésbé zavarja, hogy drága mobiljuk hátlapján műanyag figyel. Ehhez képest a Carbon most anyaghasználat és struktúra szempontjából egy egészen érdekes készülékkel állt elő, hiszen nem fémmel, üveggel vagy egyszerű polikarbonáttal látta el új készülékét, hanem egy karbon monocoque vázra épül a teljes szerkezet, és a külső burkolat is jellemzően szénszálas.

[+]

A karbon alapvetően egy kellemes anyag, az ipar számtalan területén használják, remek telefontokokat készít belőle például a Pitaka is, de konkrét mobilburkolatként eddig aligha találkoztunk vele, többek közt azért, mert hasonlóan az alumíniumhoz, jelentősen tudja takarni a rádióhullámokat. De ahogy a fémnél, úgy a karbonnál is megoldható a probléma, és a stílszerűen elnevezett, korábban már egy igen drága készüléket felvillantó gyártó meg is oldotta, a végeredmény pedig a Carbon 1 MKII.

[+]

Ha abból indulunk ki, hogy ez egy 6 hüvelykes AMOLED kijelzővel szerelt, közepes méretű okostelefonunk, akkor a 125 grammos tömeg és a 6,3 milliméteres vékonyság meggyőző első hallásra, a monocoque pedig a mobil esetében annyit jelent, hogy a készülék külső burkolata adja a strukturális merevséget, a belső komponensek ezért dedikáltan nem felelnek.


[+]

A rádióhullámokat a HyRECM névre hallgató technológiával engedi át a kütyü, ebben az értelemben lényegében egy kompozit anyagról beszélhetünk tiszta szénszál helyett, viszont ez úgy engedi át a rádióhullámokat, hogy közben a karbon minden előnyét megtartja: legalábbis a gyártó szerint. Régóta kísérleteznek ezzel, de 2017-ben még 3 óra lett volna egy ilyen burkolat legyártása az akkori technológiájukkal, most 30 percnél tartanak, de hiába a hatszoros gyorsulás, a gyártást felügyelő, és az anyagot kézzel vágó mérnök nem maradhatott ki a láncból. Belül sincsenek műanyag elemek, ráadásul, a fenntarthatóság érdekében a Carbon mobil egy szétszedés után könnyen válik újra értékes nyersanyaggá.

[+]

Egyáltalán nem izgalmas a többi specifikáció. A MediaTek Helio P90 lapka már a harmadik évét kezdte meg, és bemutatójakor sem a csúcskategóriát támadta, most pedig egy ennyire drága mobilba rakni egyenesen gyenge eresztésnek mondható, még akkor is, ha a 12 nanométeres csíkszélességű, Cortex-A75 erőmagokkal és PowerVR GM9446 grafikai egységhez társítanak 8 GB-nyi LPDDR4X RAM-ot és 256 GB-nyi UFS 2.1 tárolót. Nincs 5G, nincs Wi-Fi 6, nincs 3,5 milliméteres jack, ráadásul csak Android 10-zel érkezik, és a második negyedévben frissül csak a 11-es főverzióra.


[+]

A hátlapi kamerapár két darab 16 megapixeles szenzorból (S5K3P9) és két darab, egyaránt f/2-es apertúrájú optikából áll, nem tudjuk, hogy várhatóan azonos gyújtótávolság mellett miért duplázták ezt meg, elöl a hagyományos kávában pedig 20 megapixeles szenzorral ellátott kamera várja a szelfizőket. Az akkumulátor 3000 mAh kapacitású, és állítólag 50%-ra tölthető fel fél óra alatt.


[+]

4G-s és dual SIM-es az eszköz, a második kártyahelyre microSD-t is lehet rakni. Van Bluetooth 5.0, NFC, GPS/GLONASS/Galileo vevő, és 3.1-es USB Type-C csatlakozó. A készülék Nyugat-Európában is hamar elérhetővé válik, többek közt az osztrák Media Marktban is megtalálható majd, ára viszont nem kedvező, 800 euróért, azaz körülbelül 291 ezer forintért számos egyéb alternatívából lehet választani.

Előzmények

Hirdetés