Pár éven belül itthon is lesz DVB-H

Ma délelőtt a T-Mobile és az Antenna Hungária közös sajtótájékoztatóján jártunk, melynek témája a DVB-H technológia, valamint annak itthoni tesztelése és bevezetése volt. Íme a sajtóközlemény, mely után a mi kiegészítésünk olvasható.

Eredményesnek bizonyul az Antenna Hungária és a T‑Mobile 2007. április 1-jén indított közös, mobiltelevíziós kísérlete. A két társaság több hónapos, teljes körű technikai tesztjének célja annak igazolása, hogy a két társaság rendszerei képesek együttműködni és a kísérlet tapasztalataira alapozva DVB-H vételre alkalmas mobilkészüléken televízióadás vételét tudják biztosítani.

A kísérlet során az Antenna Hungária az NHH és az ORTT engedélye alapján a négy közszolgálati csatorna műsorát sugározza – m1, m2, Duna Tv és Duna 2 Autonómia – melyek az erre alkalmas telefonkészülékek segítségével a budapesti adó vételkörzetében vehetők. A teszteléshez a Sagem és a Samsung biztosítja a mobilkészülékeket, a fejállomási eszközöket a Thomson, a tartalom védelmi rendszert pedig az Irdeto szállítja.

A két hónapja folyó teszt tapasztalatai kedvezőek, a várakozásoknak megfelelő eredményt hozták. A kísérletben értéknövelt szolgáltatásként megjelent az ESG (Electronic Service Guide, elektronikus szolgáltatási kalauz), amelyben lehetőség van a közvetített műsorokat ismertető szöveges információk továbbítására. A kisugárzott csatornák műsora jó minőségben fogható, e mellett olyan interaktív alkalmazások vehetők igénybe, mint az SMS értesítések a következő tévéműsorokról vagy a WAP-portálon keresztüli műsorcsomag választás lehetősége.

 

A két társaság megkezdte a tárgyalásokat a július végén záruló technikai teszt folytatásáról, az együttműködés további feltételeiről, az üzleti modell kialakításáról. A technikai tesztet a tervek szerint az un „friendly user” szakasz követheti, amely során a felhasználói tapasztalatok összegyűjtésére és elemzésére kerül sor, majd ezen információk felhasználásával lehetséges a fogyasztói igények meghatározása. Az európai országokban folytatott kísérletek tapasztalatai és iparági elemzések alapján mindkét társaság reméli, hogy a kereskedelmi szolgáltatás bevezetése Magyarországon is hamarosan lehetségessé válik. Bár az Antenna Hungária és a T‑Mobile is úgy véli, hogy a digitális mobiltelevíziós bevezetése óriási lehetőséget rejt magában, a kereskedelmi elindításához számos feltételnek kell teljesülni (megfelelő tartalomkínálat, végfelhasználói készülékek kellő választéka és megfelelő árazása, a szolgáltatást lehetővé tevő szabályozás és kijelölt frekvencia). Ez utóbbiak a jelenleg folyamatban lévő szabályozási folyamat részeként megoldhatók lesznek.

A DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld) technológia tehát a mobiltelevíziózás egyik formája, nem csak mobiltelefonnal, hanem PDA-val vagy akár PMP-vel is használható, amennyiben a készülék támogatja azt. Mint az a sajtóközleményben is olvasható, az üzleti modell még nincs kész, tehát egyelőre nem lehet tudni, hogy a felhasználóhoz mikor, milyen formában, és mennyi pénzért jut el a DVB-H.
Európában jelenleg csak Olaszországban van működő szolgáltatás, itt egy havi előfizetésért 19 , három haviért pedig 29 Euro-t kell fizetni. Az többi országban folyó felmérések alapján az emberek nem hajlandók túl nagy összegeket áldozni a szolgáltatásért, viszont a résztvevők 40-85%-a mondta azt, hogy a jövőben akár fizetne is a DVB-H-ért (a legnagyobb sikere Angliában volt). Érdekes egyébként, hogy míg egy magyar ember átlagosan napi 4-4,5 órát (!) tölt a TV készüléke előtt, addig külföldi DVB-H tesztekben résztvevők átlag 20 percet használták a készülékeket - főleg az esti órákban, de nagyon sokan voltak, akik munkahelyükön néztek televíziót.
Sok tehát még a bizonytalan pont, egy viszont biztos: a kiállított Samsung P910-es készülékeken a relatív kis kijelző ellenére kiváló minőségben lehetett nézni a műsort. A sebességgel nem voltak gondok, bár az IP TV-hez hasonlóan az alkalmazás elindításakor körülbelül 2 percet várni kellett, amíg a programlista/stb. letöltődött. Az épp futó műsorral kapcsolatban minden fontosabb információt meg lehetett nézni, az oldalak alján pedig linkek is voltak WAP-os vagy internetes portálokra.

 

 

 

 

Érdekesség, hogy a mobilszolgáltató a törvényes kereteken belül információkat fog gyűjteni (vagy legalábbis gyűjthet) például arról, hogy az előfizető milyen műsorokat és reklámokat néz meg - ez sokaknak aggasztó tény lehet, az viszont biztos, hogy átformálja a televíziózás jelenlegi struktúráját. Kíváncsian várjuk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés