A Mercedes az első gyártó, amely hármas szintű önvezetést kínálhat

Németországban kapott először jóváhagyást olyan önvezető rendszer, ami nem igényli, hogy a sofőr az úton tartsa a szemét.

Megkapta a zengedélyt! - kiáltana fel Szalacsi, ám a hazai mémkorszak egyik első hőse sajnos már nincs köztünk. Pedig a Mercedes óriásit lépett most előre a teljes önvezetés irányába, a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) ugyanis jóváhagyta, hogy a gyártó Drive Pilot funkciója az utakon is bizonyítson, ez pedig nem más, mint a Mercedes hármas szintű önvezető rendszere. Ez persze még mindig nagyon távol áll a teljes önvezetéstől, mert csak bizonyos helyeken (elsősorban autópályákon) és csak bizonyos sebességig (60 km/h) ad lehetőséget arra, hogy a sofőr teljesen más dolgokkal foglalkozhasson a vezetés helyett, de eddig a pillanatig még a Tesla sem kapott ilyen engedélyt.


[+]

A Mercedes két modellel fogja kínálni eleinte a rendszert: a jelenlegi S-osztály már hardveresen felkészült, a nemrég piacra került elektromos EQS-t pedig szintén már így tervezték meg. A hármas szintű önvezetéshez legalább annyi szoftveres és kommunikációs megoldás szükség, mint amennyi hardver is kell, az erre alkalmas Mercedeskben első-hátsó kamerákat, radarokat, ultrahangos szenzorokat és LiDAR-t is találunk, a Teslával szerzett tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy már ezek segítségével is magabiztosan tud manőverezni városon kívül egy jó szoftver, ha pedig komplett és részletes térképadatbázis és állandó kapcsolat van a gyártói felhőszolgáltatással, akkor rengeteg további adat is segíti a biztonságos közlekedést.


[+]

Minderre pedig extraként rásegít a V2X technológia, amely egyre több autóban van benne, még ha ennek gyakorlati hasznát eddig nem is tapasztalhatjuk. Erről az iparágról részletesen is írtunk, hiszen magyar szereplők is dolgoznak azon, hogy az autók folyamatos kapcsolatban lehessenek más autókkal, közlekedési táblákkal, lámpákkal és persze a közutat kezelő szervezetekkel. Ez teszi lehetővé azt is, hogy menet közben az autó hamarabb értesüljön a forgalmi helyzetről (dugóról, balesetről, sávelhúzásról), mint ahogyan az látótávolságon belül lenne, hogy felkészülhessen a helyzetre a sebesség csökkentésével és a sofőr figyelmeztetésével, valamint a megfelelő sávba történő manőverezéssel.


[+]

A most kiadott engedély tehát nem arra szól, hogy a német autópályán a belső sávban takarít az S-osztály 200 km/h-s sebesség mellett és a sofőr közben szunyókál. Főleg akkor jöhet jól, ha a forgalom sűrű, a sebesség nem lépi át a 60 km/h-t, a járművek araszolnak, vagy tömött sorokban haladnak relatív lassan - ezekben a szituációkban a Drive Pilot aktiválható és innentől kezdve levehetjük a kezünket a kormányról, a szemünket pedig az útról. Ha azonban a rendszer úgy ítéli meg, hogy a közelgő szituációt egymaga nem képes megoldani (például elhárult a forgalmi akadály és megint lehetne tempósabban haladni), akkor figyelmezteti a vezetőt, hogy vegye át az irányítást, amennyiben pedig ez többszöri jelzés ellenére sem történik meg, akkor leállítja vészvillogva az autót és értesíti a segélyhívót a pontos koordináták megadásával.


[+]

A hármas szintű önvezetés engedélyezése - még jelen korlátozásai mellett is - nagy lépést jelent az iparág számára. Németország után vélhetően egyre több helyen kapja majd meg a jóváhagyást a rendszer (pláne akkor, ha nem kísérik problémák a kezdeti időszakot), majd szép lassan a sebességhatárokat is fel lehet emelni és az autópályák mellett is ki lehet jelölni egyre több olyan utat, ahol a felfestések minősége, a közlekedési táblák ellátottsága és adott esetben a V2X útmenti egységek jelenléte lehetővé teszi, hogy a Drive Pilot biztonsággal manőverezzen.

Előzmények

Hirdetés