A Nokiáé a piac, de az Apple zsebében a haszon

Habár majdnem minden tíz eladott mobiltelefonból négy a finn gyártó műhelyéből származik, a legnagyobb profitot mégsem a Nokia érte el a júliustól szeptemberig tartó időszak során, és nem is a kiemelkedően sikeres negyedévet zárt dél-koreai duó tudta túlszárnyalni, hanem a két százalék alatti piaci részedéssel rendelkező Apple. Alex Spektor, a Strategy Analytics piaci elemzője szerint az idei év harmadik negyedévében a Nokia 108,5 millió mobiltelefon értékesítésével 1,1 milliárd dollár hasznot ért el, míg az Apple csupán 7,4 millió iPhone-t adott el, ám az ebből keletkező hasznon 1,6 milliárd dollár körül alakul. A dolog hátterében természetesen számos tényező áll. Egyrészt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a Nokia szerint az Apple számos, magas kutatás-fejlesztési befektetéssel járó szabadalmát használja jogtalanul, így ha ezen állítás a bíróság előtt is igaznak bizonyul, akkor elemzők szerint az akár egymilliárd dollárt is meghaladó elmaradt tételek megfizetése igencsak visszavethetik az amerikai cég hasznát; ám ennél sokkal fontosabb, hogy a finn gyártó termékpalettáján nem csak felsőkategóriás ajánlatok, hanem a fejlődő piacok számára is megfizethető 20 eurós modellek is szerepelnek, melyek nyilván lényegesen kisebb haszonnal kecsegtetnek.

Az Apple összesen egy készülék három generációjával képviselteti magát a piacon, mely habár magas ára ellenére technikai fronton nem is a legerősebb ajánlat, ám kezelőfelülete, terméktámogatása és kiemelkedő online szolgáltatásai révén méltán vált sikeressé. Ráadásul az Apple a szolgáltatókkal karöltve kizárólag olyan konstrukcióban engedi értékesíteni üdvöskéjét, hogy az minden vásárolónak egyforma felhasználói élményt tudjon biztosítani. A Nokia szintén felismerte, hogy a hatalmas termékpaletta fejlesztése túlságosan is megosztja erőforrásait, éppen ezért már az idei tervezett termékpaletta is komoly tisztogatáson esett át, jövőre pedig további szűkülés várható. A finn cég a jövőben nagyobb figyelmet fordít majd a szolgáltatásokra és a terméktámogatásra, mely mellett a különféle konstrukciókban kiadásra kerülő kisebb készülékszám várhatóan komoly minőségi előrelépést is jelenthet. Az Apple esetén a siker kulcsa nyilván az, hogy a hatalmas fejlesztői létszáma mindössze egyetlen modellre fókuszál, ráadásul a kapcsolódó szolgáltatásokból származó komoly bevételek miatt a hardver értékesítése kevésbé fontos, így megéri a korábbi modellek szoftverét is folyamatosan bővíteni, hogy az új, megnövelt bevételt jelentő szolgáltatások azokon is elérhetőek legyenek. Ez egyrészt növeli az ügyfelek elégedettségét, másrészt a realizált profitra is jótékony hatással van.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés