Hirdetés

Fototrend blog: Fotózzunk ellenfényben!

„Jók a fények” – hangzik késő délután a fapados szállóige, amit gyakran zárhang követ. Kétségtelenül a nagy kontrasztkülönbségek biztosítják az igazán látványos felvételek egy típusát. Igen ám: technológiai korlátok miatt viszont nem mindig úgy köszön vissza a fényképen vagy a digitális felvételen az eredmény, ahogy azt a fotós a saját szemeivel látta. A roppant világos éghez vagy telibe világított, hófehér épületekhez képest igencsak sötétnek tűnhet egy árnyékban maradó sétálóutca, aminek világos részleteit egy okostelefonnal jó eséllyel úgy lehet csak megmutatni a nagyérdeműnek, hogy a napfényes szekciók teljesen kiégnek.

A sziluettképeknél nem az alany részletei, hanem a körvonalai a hangsúlyosak (forrás: Fototrend) [+]

A maga korlátjait a fotográfia persze mindig is a javára fordította, gondoljunk csak a sziluettes fotókra, ahol direkt sötét marad az alany a környezetéhez képest (bár eredetileg a sziluettet a szemből megvilágított téma árnyékára értették). Ellenfényes felvételről akkor beszélünk Bereczky Péter szerint, ha a megvilágító fény a téma fényképezőgéppel ellentétes oldalát világítja meg, és ebbe a sziluettek pont bele esnek.


[+]

A lemenő nap sugarai előtt például gyönyörűen ki lehet emelni az emberi arcokat és alakokat, vagy akár tárgyakat és növényeket, miközben a téma maga sötét marad. Ilyenkor a fotós a fényforráshoz méri az expozíciót, és a szokásosnál hosszabb záridőt vagy magasabb érzékenységet választ. Bónuszként persze a felhők vagy a redőnyök rései között átszűrődő fénycsóvákat és szegélyező árnyékokat is utánozni lehet mezei környezetben, és érdemes is látványos felvételekkel elkápráztatni az ismerősöket. Erre egyébként akár egy zsebkészülék is alkalmas lehet, csak kell egy kis ügyesség és szerencse.

Túlhúzott HDR - a Huawei P20 Pro esti módját nem csak este lehet használni
Túlhúzott HDR - a Huawei P20 Pro esti módját nem csak este lehet használni [+]

Ellenfényforrás lehet még az ablakokról, a világos tárgyakról vagy az épületekről visszaverődő napfény is, vagy bármilyen mesterséges, és persze éjjel is el lehet helyezni a témát a fényforrás és a fényképezőgép közé. Sok esetben az ember azonban pont nem egy sziluettre vágyik, hanem a világos háttér előtt elsötétülő témájának részleteire, és gyakran ütközik falakba okostelefonjával.

Ellenfényes portré természetes megvilágítással – profi gép kell hozzá
Ellenfényes portré, természetes megvilágítással – profi fényképezőgéppel készítve (forrás: Lisa Holloway) [+]

Az apró kameramodulok dinamikatartománya (a világos és sötét részek világosságkülönbsége) ugyanis lényegesen szűkösebb egy teljes értékű, méretes fotómasinával összevetve. Erre lehet gyógyír az automatikusan vagy kérésre bekapcsoló HDR vagy ellenfényes mód, melyik gyártó hogyan hívja. Ilyenkor a mobil gyors egymásutánban, két vagy több eltérő expozíciójú felvételből gyúr össze egy dinamikusabbat, és ideális esetben sem a világos részek nem égnek ki, sem a sötétebbek nem maradnak koromfeketék. Nem mindig partner ebben persze a telefon feldolgozó algoritmusa...

A többelemes képfeldolgozás lehetővé teszi, hogy a sokkal világosabb háttér se égjen ki, az előtér pedig kellően világos maradjon
A többelemes képfeldolgozás lehetővé teszi mobilon, hogy a jóval világosabb háttér se égjen ki, az előtér pedig kellően világos maradjon

Más ez a HDR, mint a fotográfusok által a számítógépen, akár tucatnyi képből összegyúrt és manipulált, földöntúli érzetet keltő variáció: azokhoz komoly utómunka és jó adag természetellenesség társul. Ugyanakkor a mobiltrendek épp most kezdtek hasonló elvet követni. Több okostelefon nem elégszik meg két-három felvétel összevasalásával és akár egy tucat példából gyúr össze nem csak egy dinamikusabb, hanem zajmentesebb és élesebb eredményt. Ennek a szép neve multi-frame image processing.

A Huawei P20 Pro rendszere több kamerát vet be, hogy az eredmény jobb legyen
A Huawei P20 Pro rendszere több kamerát vet be, hogy az eredmény jobb legyen [+]

A Huawei egyedi utat választott duplakamerás mobiljaival (a P20 Pro személyében azóta már van triplakamerása is): itt az RGB színszűrős és a monokróm másodszenzor dolgozik össze egy dinamikusabb felvételért, további előnyök mellett (hibrid zoom, bokeh). A felhasználó persze megpróbálhat mindent maga intézni, és szerencsére ma már nincs komoly ajánlat kézi mód nélkül, így akadnak praktikák az előtérben lévő téma vagy alany megvilágítására. A P20 Pro kapcsán még az AI is besegít valamennyire, a jól felismert jelenet feldolgozása sokat dobhat a végeredmény minőségén.

Nappal is jól jön a vaku, ha a téma nélküle túl sötét maradna
Nappal is jól jöhet a vaku, ha a téma nélküle túl sötét maradna [+]

A legegyszerűbb a vaku vagy a derítőfunkció bekapcsolása, igen: akár nappal. Bár a nagy sárga égitesttel szemben ez nem feltétlenül oszt vagy szoroz, alanyunkra lényegesen több fény juthat, ha nem csak a téma mögül, hanem azzal szemben is akad fényforrás. Ha a naplemente mellett az előtte pózoló illetőt is szeretnénk világosan látni, biztosan erősebb vaku fog kelleni, esetleg derítőkellékek, de szerencsére a környezet is felhasználható: mondjuk egy ablak fényvisszaverése vagy egy szökőkút vízsugarainak szórt fénye. Egyébként egy szimpla, fényes kartonlappal is lehet próbálkozni. Nem muszáj amúgy a Napot vagy a fényforrást szemből telibe fotózni: érkezhetnek a csóvái a kompozíció egyik felétől a másik irányába, és megfelelő szögből kattintva máris elég fény jut a témára.

Van, amikor ellenfényes makrófelvételhez vaku sem kell: a természet a világosítást megoldja
Van, amikor a természet megoldja az ellenfényes közelkép megfelelő megvilágítását [+]

Makrófotózáskor is érdemes lehet ilyesfajta praktikákat bevetni – egyébként sokszor fel sem tűnik az embernek, hogy közelképet ellenfényben próbál éppen lekapni. Nem árt persze vakuzáskor az esetlegesen nemkívánatos árnyékokkal is számolni, ezeket pedig kiküszöbölni. Aki még tovább menne mobilos fotózás fronton, egy állvánnyal és kézi módban több expozícióból ellőve fél vagy egy tucat képből otthon maga összegyúrhat egy művészi HDR-t, komolyabb telítettség, kontraszt és tónuskezeléssel. A mobil is csak egy eszköz, és a felhasználótól függ, mennyi időt, türelmet (és gyakorlást) kíván áldozni a látványos felvételekért. Mert ellenfényben bőven lehet maradandót alkotni, azt pedig a Fototrend oldalon a többiekkel megosztani.

Azóta történt

Előzmények