MWC2012: az LG elmondta, hogy miért lassúak az ICS-frissítések

Bizonyára nem árulunk el újdonságot azzal, hogy van egy egyre nagyobbra duzzadó probléma az Android körül, ez pedig a frissítések ügye. Az egyes gyártók mindent megpróbálnak megtenni azért, hogy a felhasználók időben megkapják az új verzióját az operációs rendszernek, ám ez valahogy mégis láthatóan döcögősen, lassan megy. Ha ezügyben kérdezősködik egy újságíró, akkor általában homályos információkat kap arra vonatkoztatva, hogy mikor és milyen telefonokra lesz elérhető egy-egy update. Az LG az egyik olyan mobilkommunikációs cég, amely a legtöbb ilyen jellegű támadás keresztüzébe került, hiszen tény, hogy a frissítések nem jönnek még a csúcsmodellekre sem olyan ütemben, mint amit a vásárlók elvárnának. Most azonban kinyílt egy kicsit előttünk egy ajtó, sikerült ugyanis egy valóban kompetens és a problémát teljes egészében látó illetékessel hosszan elbeszélgessünk a témáról.

Az utóbbi időben ugyanis mi is éreztük, hogy valami nincs teljesen rendben a telekommunikációs szakma egyik jól ismert vállalatával. A vásárlóik (és ebből adódóan az olvasóink) egy része nagyon elégedetlen azzal, hogy az Android szoftverfrissítések nagyon lassan - talán az egyik leglassabban - jelennek meg az LG készülékeken. Sokat beszélgettünk a magyarországi központtal (akiket régóta ismerünk) és természetesen arra a megállapításra jutottunk, hogy ők akármit tehetnek, ha az anyagcég nem hozza a szoftvereket, akkor nem lesz frissítés, lesznek viszont elégedetlen vásárlók, akik joggal mérgesek. Ez viszont a koreai cég komoly szabályai miatt ennyire nyíltan soha nem kerülhetett ki a nyilvánosság elé, a magyar kollégáknak egyszerűen nincs meg a hatáskörük ahhoz, hogy efféle kommunikációba kezdjenek. Maradt tehát a várakozás és maradtak az elégedetlen felhasználók, akiknek a rohamát folyamatosan állniuk kellett.

Az idei barcelonai kiállításon azonban lehetőségünk nyílt beszélni egy olyan emberrel, akinek pozíciójából adódóan megvolt a lehetősége az egyenes nyilatkozatra, ráadásul vágyta is, hogy tudassa a hazai felhasználókkal, hogy mi van a folyamatos késések mögött. Mr. Ken Honghoz, a cég globális kommunikációs igazgatójához jutottunk el, aki minden idők egyik legegyenesebben beszélő cégvezetője. Hong úr a Mobilarenát is ismerte, azt is pontosan tudta, hogy kik vagyunk, ezért kicsit meglepődve, kólával a kezünkben ültünk be az egyik tárgyalóba, melybe a cégvezető vicceskedve úgy invitált, mintha ez lenne az irodája. Hogy mennyire voltunk zavarban, azt jól mutatja, hogy Bog később dr. Kindnak és Phekének úgy mesélte az egészet, mintha ténylegesen Mr. Hong irodájában lettünk volna.

Gond van


A magyar iroda előzetesen szólt, hogy Mr. Hong egy egyenes ember és nála jobb interjúalanyt keresve sem találhatnánk. Az információt nyilván fenntartásokkal kezeltük, az MWC-n ugyanis nem feltétlenül ez a jellemző, bár jobban belegondolva idén tényleg jó volt a felhozatal interjúalanyok tekintetében. Előző este gondolkodtunk, hogy az ajtón belépve egyből bekapcsoljuk-e a diktafonunkat, mert nem tudtuk eldönteni, hogy ezzel mellébeszélésre késztetjük-e majd az úriembert, de végül úgy döntöttünk, hogy megtesszük. Mr. Hong engedélye után el is kezdett pörögni a virtuális magnószalag.

A frissítésekről kellene beszélnünk, ugye? - kérdezte a kommunikációs igazgató, mi pedig természetesen nem mondtunk neki ellent, ezért el is kezdte a gondolatmenetet, melyen érződött, hogy nem először futtatja végig, ugyanakkor a beszélgetés végig interaktív maradt, nem azt kaptuk, ami előre meg volt írva neki. Beszédstílusából és mondandójából inkább azt éreztük, hogy ő elsősorban egy válságmenedzseri pozíciót tölt be a cégnél, amit nagyon remélünk, hogy így van. Ha ugyanis az ő kezében vannak a frissítések, akkor nincs okunk aggodalomra; ennyire azonban egyelőre ne szaladjunk előre.

Jogosan elégedetlenek az emberek


A beszélgetés elején magáról az LG-ről volt szó. A vezető elmondta, hogy nagyon nehéz volt számukra 2011, mely az első olyan év volt, mely teljes egészében az okostelefonokról szólt. Az LG méretét és sikereit ugyanis sok olvasónk nem ismeri, de nem árt róluk tudni, hogy szórakoztató elektronikában és a feature phone-ok tekintetében is igen kedvező pozíciónak és megítélésnek örvendenek. Mr. Hong azonban felhívta a figyelmünket egy igen fontos dologra; a TV-k és a "normális telefonok" is olyan eszközök, melyeknél adott a hardver, egyszer jól meg kell írni a szoftvert és mindenki örül. Nincs rájuk Gingerbread vagy ICS-frissítés, nincs új firmware, a felhasználó elkezdi őket használni és boldog.

Az okostelefonoknál viszont nyilván más a helyzet. Ha az LG-felhasználó azt látja, hogy más gyártóknál kijön egy ICS-frissítés az azonos kategóriájú készülékre, akkor jogosan érzi majd magát rosszul, amiért ő még a régi rendszert kénytelen használni. Az ICS ugyanis nyilván egy jobb rendszer, mint a Gingerbread. "Mindenki frissítéseket akar. Én is, te is. Ez olyan, mint egy új telefon." - szemléltette a jelenséget Mr. Hong. Bár korábban felmerült bennünk párszor, hogy Koreában nem érzik a lassú frissítések problémáját, most rájöttünk, hogy nagyon is érzik.

Erőforráshiány


Miért? Ez volt a kérdésünk. Több választ is kaptunk. Ezek közül az egyik meglepőbb az erőforráshiány; az LG-nek jelenleg nincs annyi fejlesztője és mérnöke, amennyi az akadásmentes ICS-frissítésekhez kellene. Miért nem raknak oda elég pénzt, kérdeztük mi; ez nem pénz kérdése. A cégnél ugyanis rengeteg jó mérnök dolgozik, ám közülük sokan a feature phone-okkal foglalkoznak, az pedig nem működik, hogy egyik nap valaki még a Chocolate szérián dolgozik, másnap pedig már az Optimuson. Ha működne, az sem lenne megoldás, ugyanis nem csak az okostelefonok piaca nő, hanem a feature phone-oké is, mely területen mellesleg az LG nagyon erős. A helyzet az, hogy mindkét kétszüléktípusból egyre többet adnak el, a fejlődő országokban ugyanis nem feltétlenül a csúcs Androidok a menők; az LG nem tud átcsoportosítani elég embert a frissítésekhez.

Ugyanakkor Mr. Hong utalt a koreai vetélytársukra, mely nagyobb és sokkal több erőforrása is van. A helyzet jelenleg az, hogy Koreában nem egyszerű naprakész androidos ismeretekkel rendelkező mérnököket találni. A lassú frissítésekre ugyanakkor ez jelentené a megoldást.

A teljes angol nyelvű interjú Ken Honggal

Mr. Hong hangsúlyozta, hogy ő nem hibáztat senkit, a jelenség az egész ökoszisztéma problémája. A szolgáltatók is részesei a lassú frissítéseknek; példaként mondott egy országot, ahol már rég elkészültek az egyik firmware upgrade-del, de a szolgáltató már háromszor dobta vissza azt, mert valami nem került bele, amit mindenképp szeretnének, ezzel pedig sok idő elmegy. Ugyanakkor az LG nem mutogathat az operátorokra, mert ők a vásárlóik; ha pedig a szolgáltató hallgat, akkor a végfelhasználók azt gondolják, hogy a késés kizárólag a gyártó hibája. Példaként felhozta még a tavalyi év egyik nagy botrányát, az okostelefonokba épített követőalgoritmust, melynek kapcsán az amerikai kongresszus gyártókat is behívott és megkérdezte, hogy miért rakták ezt a telefonjaikba. Ám a médiának nem mondhatták azt, hogy azért, mert a szolgáltatók kérték, és a szolgáltatók nagy ügyfelek.

Hogy az egész piacot nézve mi lehet a megoldás? Az, ha a Google lassít a frissítésekkel, a gyártók pedig elkezdenek a gyorsaság helyett a minőségre és a szolgáltatásokra rágyúrni. Van rá esély, hogy ez meg fog történni, Mr. Hong szerint több gyártónak is ez lesz a stratégiája idénre, bár erre pont rácáfolnak a feltörekvő gyártók, mint a Huawei és a ZTE. Ugyanakkor pont ezért elképzelhető, hogy ők is belesétálnak ugyanebbe a csapdába, rengeteg különöző méretű, hardveres adottságokkal rendelkező eszközt dobnak rövid időn belül piacra, amikor pedig eljön a frissítés ideje, akkor hirtelen szemebesülni fognak ugyanazzal a jelenséggel, amellyel a koreai gyártó. Az LG szempontjából ugyanakkor az a fontos, hogy a problémát észrevették, beszélnek róla és próbálják megoldani. Az emberi erőforrásokkal azonban továbbra is gond lehet.

Mr. Hong az interjú végén azt mondta, hogy a magyarországi központ nagyon is a felhasználók oldalán áll. Folyamatosan tolják a központot, hogy minden a lehető legjobb minőségben és leghamarabb megtörténjen, ráadásul mindezt nagyon hangosan teszik. De a frissítések gyorsasága nem rajtuk múlik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés