Hirdetés

Naviblog: Mindent a térképbeszállítókról

Egy navigációs készüléknek alapvetően három fő része van: a hardver, a navigációs szoftver és a térkép. Amikor bosszankodunk, hogy rossz irányba visz minket a navigáció vagy éppenséggel elégedetten kapcsoljuk ki az úti cél elérésekor, nem is gondolunk bele, hogy a térképek mennyire lényeges elemei az eszköznek. Márpedig nagyon sokszor ezen áll vagy bukik a siker, hiszen hiába a szuper kijelző, a precíz GPS-vevő és a gyors szoftver, ha a térkép rossz, akkor bukta az egész. Ismerjük meg kicsit közelebbről a három legismertebb navigációs térképbeszállítót:

Top-Map

Talán hazánkban ők a legismertebb cég, ami nem is csoda, mivel magyar vállalatról van szó. A Top-Map 2002-ben alakult meg, fő tevékenységük a térinformatika számára készített GPS/ortofotó-pontos digitális térképek készítése, forgalmazása és frissítése. A cég 2004-ben kezdte meg Magyarország teljes úthálózatának felmérését, illetve ugyanezen évben már Budapest és négy másik nagyváros teljes területét feltérképezték. 2005-ben már az összes megyeszékhelyről elkészül a felmérés, ám a nagy fordulópont 2006-ban következik be. Az ezévi CeBIT kiállításon kerül bemutatása az NNG (akkor még Nav N Go) iGO My Way 2006 nevű navigációs szoftvere. Ehhez a programhoz a magyar térképet a Top-Map szállítja. Ugyancsak 2006-ban a feltérképezett terület lakosságarányos értéke eléri az 50%-ot és kerékpáros térképadatbázist is készítenek. 2007-ben jön a következő nagy lépés, ekkor a Nav N Go teljesen felvásárolja a Top-Map céget és megkezdik az adatbázis felkészítését a hamarosan induló TMC szolgáltatáshoz. 2008-ban már sávinformációs és közlekedési útjelző tábla adatbázist készítenek és ezeket fokozatosan integrálják a térképekbe is. A magyar és további 11 kelet-európai ország térképeit hozzáigazítják az új funkciókkal bővült és 3D megjelenítésre is képes iGO 8 szoftverhez.

Tele Atlas

Az egészen fiatalnak mondható Top-Maphoz képest a holland székhelyű Tele Atlas története 1984-ben kezdődött. A nagy áttörést itt is egy felvásárlás hozta meg, ugyanis 2008 július 30-án a TomTom megvásárolta a Tele Atlast. Legalább ekkora mérföldkőnek tekinthető, hogy egy hónappal előbb, 2008 június 30-án a Google öt éves együttműködési megállapodást írt alá velük, így a Google Maps térképállományát ők biztosítják. A sikert némileg beárnyékolja, hogy 2009 októberében a Google részben felmondja a megállapodást és az Egyesült Államok területén saját térkép adatbázisát kezdi használni.

NavteQ

A NavteQ sem ma kezdte, a vállalatot 1985-ben alapította Barry Karlin és Galen Collins, ekkor még Karlin & Collins Inc. néven. Elsőként San Francisco területén tevékenykedtek, majd az anyagi támogatások révén két évvel később elálltak első termékükkel, a DriveGuide-al. Ez még nem egy autóba épített navigációs eszköz volt, hanem egy számítógépes kiosk, amit elsősorban az autókölcsönzők és a hotelek számára készítettek. 1987-ben a vállalatot átnevezték Navigation Technologies Corporation-re. 1990-ben a kioskok helyett új irányt vett a vállalat, melyben az is segített, hogy a Philips Electronics megvásárolta őket és 600 millió dollárt fektetettek bele. 1991-ben megnyílt az első európai irodájuk, 1996-ban pedig Japánban is megjelent a képviselet. Többszöri kísérlet után 2004 februárjában a vállalat felkerült a New York-i tőzsdére. 2007 elején a NavteQ megvásárolta a The Map Network vállalatot, 2009-ben pedig az Acuity Mobile-t. Az újabb mérföldkő viszont akkor jött el, amikor 2007 októberében a Nokia 5,7 milliárd euróért felvásárolta a NqvteQ-et, és ezzel erőteljes lépést tettek saját navigációs rendszerük az Ovi Maps (korábban Nokia Maps) fejlesztésének felgyorsításához. A felvásárlást az Európai Bizottság is vizsgálta, ám végül nem találtak benne kivetnivalót.

Melyik a legjobb?

Ez az a kérdés, amire nem lehet egyértelmű választ adni. Ha csak hazánkat nézzük, akkor némileg egyszerűbb a helyzet. Itthon egyértelműen a Top-Map jár az élen, a lefedettségük nekik a legjobb, a legkisebb falu legutolsó utcájába is el tudunk jutni. Részben ennek is köszönhető, hogy nálunk ennyire közkedvelt lett az iGO rendszer, amelynek hazai térképe Top-Map adatbázisra épül. A kelet-európai régióra nézve is a Top-Map áll az élen, és az iGO rendszerben ezek az országok legtöbbször Top-Map térképpel szerepelnek. Ugyanakkor nem szabad a Top-Mapet és az iGO-t fixen összekapcsolni. A nyugat-európai és esetenként a kelet-európai országoknál is találkozhatunk Tele Atlas adatbázissal.

Ki melyiket használja?

Mivel az iGO képes más térképeket is kezelni, így elsősorban a navigációs készülék gyártójától függ, hogy mely országok, mely adatbázisának licencét vásárolja meg. Persze vannak fix kapcsolódások is, mint amilyen a TomTom és a Tele Atlas, illetve a Nokia és a NavteQ, hiszen itt a cégek egyúttal a térképgyártók tulajdonosai is, tehát teljesen indokolatlan lenne ezeket másoktól vásárolniuk. Nyugat-Európában a Tele Atlas és a NavteQ térképek többé-kevésbé egyformának mondhatók, a lefedettség helyett inkább olyan extrák dönthetnek, mint a sávinformáció, TMC, 3D épületek vagy domborzat, illetve a POI adatbázis. A NavteQ-nek a Nokia mellett ismert partnere a Garmin, továbbá az autókba épített gyári rendszereknél is sokszor találkozunk velük (bár most az NNG is elkezdett rágyúrni erre a részre). Ugyanakkor fontos tudni, hogy a Garmin készülékekhez járó (illetve letölthető) Naviguide magyarországi térkép nem NavteQ, hanem Top-Map adatbázison alapszik. Ennek köszönhető, hogy hazánkban az iGO mellett a Garmin készülékek a legkiválóbbak navigálásra. Vannak egyedi érdekességek, mint amilyen például bizonyos Becker és  Navigon készülékek 3D-s, valós domborzati viszonyokat mutató megjelenítése, ezt jelenleg máshol nem kapjuk meg.

Hogyan készítik?

Erre a kérdésre kicsit nehéz válaszolni, ugyanis a térképgyártó cégek igen titkosan kezelik ezt a területet. Az legalábbis biztos, hogy mindegyikük rendelkezik számtalan úgymond „felmérő” kocsival. Ezek az autó különleges felszereléssel, GPS-vevővel, kamerával és más eszközökkel felszerelve járják a országokat (emlékszünk a Google autóira?). Az általuk felmért/bemért/lemért adatokat egy fedélzeti számítógép tárolja el, de az autót vezető sofőrre is fontos feladat hárul. Például egy utca egyirányú mivoltát, jellegét (földút, aszfalt stb.), a különböző kereszteződések formáját, korlátozásokat, lezárásokat, építkezéseket neki kell rögzíteni. Az összegyűjtött adatokat a központban áttöltik és nekiállnak a térkép elkészítésének, illetve a javításnak. Apropó javítás! Mindhárom említett cégnél lehetőségünk van nekünk, mint végfelhasználónak bejelenteni javításokat, változásokat. Ezeket beérkezés után ugyanúgy elemzik, a helyszínen is leellenőrzik, és ezután építik be a térképbe.

Noha ez csak egy kisebb betekintő volt a térképek világába, látható, hogy hatalmas munka előzi meg azt, hogy mi (remélhetőleg) elégedetten és örömmel használjuk saját navigációs készülékünket. A térképek készítése igen precíz és fontos feladat, ugyanakkor pont ezek azok a cégek és emberek, akik a leginkább a háttérben dolgoznak, nap mint nap fáradozva azon, hogy mindig és mindenhova eltaláljunk. Később még visszatérek majd a térképekkel kapcsolatos témákra, addig is mindenkinek friss és pontos adatbázist, jó navigációt kívánok!

A cikk elkészítéséhez a Smartshop nyújtott segítséget, köszönjük! Ha valaki további információkra vágyik, a cég szakértőit személyesen is faggathatja az Erzsébet körúton található üzletükben.

Rusi

Azóta történt

Előzmények