Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Noukoum

    veterán

    válasz joebacsi4 #148 üzenetére

    Nehéz is úgy az emberekkel vitázni akik nem akarják megismerni a tényeket. :)) Ez nem vallási baromság dolog hogy hinni kelljen benne.

    [ Szerkesztve ]

    „Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

  • joebacsi4

    tag

    válasz Noukoum #151 üzenetére

    Mint mondtam, nem fogok olyan emberekkel beszélgetni, akik csak a saját igazukat hangoztatják. Én meghallgatok mindenkit, el is gondolkozom azokon a dolgokon amiket hallok/olvasok, de vannak szajkó akiket nem is akarok meghallani, mert csak a saját ( annak vélt ) igazukat tolják.

  • Noukoum

    veterán

    válasz joebacsi4 #153 üzenetére

    És azt te állapítod meg hogy ki az ilyen ember?

    Nagyszerű, én meg nem beszélek laposföldhívőkkel. Mert a tudomány nem hitkérdés...

    „Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

  • csongi

    veterán

    válasz NoZoli #149 üzenetére

    Ez így van!
    A hidrogén előállításánál a gond, a befektetett energia több, mint amit lehet nyerni.
    Ez elméletileg a fúziós erőműnél már változik. Több energia lesz kinyerhető, mint az üzemeléshez szükséges. Ezt vehetjük többlet energiának.
    Az Atom ebből a szempontból nem áll rosszul, de a környezeti hatása nagyon erős.
    Zsákutca a földi felhasználás.
    De idehaza is van próba kút és előállítás. Az információk szerint, ha igazak. A napelemes rendszer csúcsba termelt, fel nem használt energiáit tárolják hidrogénbe.
    Majd ezt keverik a földgázhoz, vagy hidrogénes erőművel újra árammá alakítják amikor szükség van rá.
    A hatás fokot nem ismerem. De van ilyen irányú elmozdulás.

    A hidrogénes rendszerbe azért van potenciál még.
    De ez is vékony jégen van.
    USA egyetemen csak találtak egy Oxid anyagot, ami hasonló képességekkel bír, mint a Platina. Töredéke az ára, a mennyisége pedig kicsi korlátokba ütközik.
    Erről sokat nem kell hallani. Jelenleg is teszt fázisba van. persze ehhez évek kellenek.
    Aztán a jövőbeni gazdasági lobbi majd meghatározza a létezését.

    A belső égésű motoroknál mentő övet dobhat a szintetikus üzemanyag, vagy a nővényi alga előállítású folyadékok.
    De ehhez kelleni fog, egy valóban működő szoba hőmérsékleten és életképes szupravezető. Illetve ez lesz a közlekedési technológia következő nagy mérföldköve.
    Nem mellesleg az emberiségnek is.

    [ Szerkesztve ]

  • cucka

    addikt

    válasz csongi #155 üzenetére

    Az Atom ebből a szempontból nem áll rosszul, de a környezeti hatása nagyon erős.

    Valójában nem annyira erős a környezeti hatása. A teljes paksi erőmű 1 évben annyi nukleáris hulladékot állít elő, ami simán befér egy kisáruszállítóba.
    A hulladék valóban extrém veszélyes, viszont nagyon kevés keletkezik belőle. El lehet ásni olyan helyekre, ahol minimális a geológiai aktivitás és a talajvízbe kerülés kockázata.

    A növényi üzemanyag a legnagyobb zsákutca szerintem, környezetvédelmi szempontból. Élelmiszer termesztésére alkalmas infrastruktúrát és erőforrást használni fel arra, hogy az eredményét egy belső égésű motorban elégessük, ennél nagyobb pazarlást nehéz elképzelni.

  • stellaz

    addikt

    Abszolút kínai igényeknek fejlesztették, ezért ilyen csúf európai embernek és a bazi nagy hátsó rész is az ottani igényeket elégíti ki.
    2.7 tonna, ilyen fogyasztás. Szuperzöld.

  • csongi

    veterán

    válasz cucka #157 üzenetére

    A növényit én sem tartom értelmes megoldásnak. De jelenleg még kitartanak mellette.
    Érdemben akkor lenne jó, ha jobb belső égésű motorral lehetne kinyerni az energiát. De az megint a végére ért.

    Atomnál olvastam valami kutatást, miszerint további energiát nyernének ki a hulladékból.
    Paks csak 1erőmű.
    De pl a holdon vagy nem lakható bolygón lehet tök jól lehet használni.
    Ott nem lesz gond a hűtéssel, a megsemmisítés is kevesebb energiával járna.
    Ezért írtam, hogy a földön.
    De nagyon nagy a kockázata annak az energia kinyerésnek.
    ha egyszer gebasz van, akkor gebasz van.
    Csernobil, fukusima. eddig szerencsénk volt.

    Tetszik a víztömegbe tárolt energia. De ezt meg kevés földrajzi adottságokkal rendelkező területen lehet használni.

    De sztem a legnagyobb gond az idő.
    És versenyfutás van. Kapkodás. Jönnek a pofonok. :(
    És hiába fessük zöldre a 3tonnás akkus xarokat, nem lesz megoldás. Én nem látom benne
    Tényleg jobb ha nem az orrom alá pöfékel, de ahhoz meg nem kellenek 3 tonnás tankok :)
    Pedig nagyon elektro párti vagyok. Imádom a belső égésű motorokat is. De el kell fogadni kifutotta magát. Tulajdonképen már 20 éve.

    Még el sem terjedt az elektro, de máris túlzásokba estek. Agyatlan teljesítmény. Mert ha nem 650Nm akkor már nem is kell. Egy 100Nm-es belső égésű motornál , kikapcsolt elektronikával a vezetők 95% nem tudná kezelni a teljesítményt. :D

    Az Akkus járműveknél kíváncsi vagyok, mikor éri a felhasználó az Akku csere ingerküszöbét.
    Annál is eljön a 7-10 literes fogyasztás.
    Lesz akksi újra hasznosítás?
    Az akksit lehet érdemben kezelni az élete végén, vagy hulladék lesz mint a petpalack. mennyi CO kibocsájtással jár az akku megszüntetése?
    Mekkora mechanikus károsodás után lesz totálkár egy akkus autó.
    Sejtésem szerint, jelentősebb kisebb káresemény után kukáznak egy ilyet.
    Mennyivel fog nagyobb kockázatot jelenteni a biztosításban?

    Egy rakat kérdés van amiről maszatolás van.

  • sub71

    aktív tag

    válasz cucka #157 üzenetére

    "A hulladék valóban extrém veszélyes, viszont nagyon kevés keletkezik belőle. El lehet ásni olyan helyekre, ahol minimális a geológiai aktivitás és a talajvízbe kerülés kockázata."
    Ja, persze. Az atom lobby téged is hintába tett! A földön még nem üzemel egy végleges atomhulladék tároló sem!!!! Európa két legnagyobb atomhulladák lerakója is csak ideiglenes. Az egyik Angliában, a másik Franciaországban található és mindkettő földfelszín közeli. A végleges tároló becsült építési és üzemeltetési költsége pont akkora, mint magáé az atomerőművé, Ha ezt is beleszámolnák a költségekbe (Paks2) SOHA nem térülnének meg, ezért nem akar senki ilyet létesíteni......"A hazai végleges tároló építése előreláthatólag 2055-ben kezdődik"...Tehát soha, csak az időt húzzák.

    [ Szerkesztve ]

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz joebacsi4 #134 üzenetére

    "Nekem szimpatikusabb a hidrogén hajtás. "

    A szimpátia nem jó tanácsadó.

    A zöld hidrogént elektromos árammal állítják elő. A hatásfok elég gyenge. A keletkező hidrogén erősen robbanásveszélyes anyag. A keletkező nagy sűrűségű oxigén, sem veszélytelenebb.
    A kék hidrogén olcsóbb. Egy kémia folyamat segítségével lopjuk ki egy molekulából a hidrogént. A folyamat minden, csak nem környezetkímélő.

    A keletkezett hidrogént cseppfolyósítjuk, majd palackozzuk. Ebben az állapotban szökik legkevésbé a hidrogén. Az acélfalú tartály rácsszerkezetén átfér a hidrogén és meglép a tartályból.

    Ha ezt a hidrogént áttöltjük egy autóba, több apró tartályba kerül az üzemanyag. A robbanás veszély csökkentése a cél. Ha egy tartály robban, a többi lehetőleg probléma mentesen vészelje át a robbanást.

    Ha hagyományos belsőégésű motorban használjuk el a zöld hidrogént, a hidrogén gyártásba befektetett energia tizenvalahány százalékát lehet a jármű mozgatására elhasználni.
    Ha üzemanyag cellával állítjuk elő azt az áramot, ami a járművet hajtja, a hatásfokot már nagyjából dupláztuk a belsőégésű motorhoz képest.
    Csak adunk egy nap pofont a szarnak.
    Ha az elektromos áramot akkumulátorba tároljuk be, jelentősen magasabb a folyamat hatásfoka befektetett energia legalább 70-80%-t tudjuk a a jármű mozgatására felhasználni.

    Félreértés ne legyen. A hidrogénnek van jövője. De nem a személygépjárművek mozgatásában.
    Az energiatermelésben éppen "felesleges" energiát lehet betárolni hidrogénbe. Utána energiahiány idején gázturbinával tudunk áramot előállítani csúcs erőműben. Ez esetben a hatásfok kevéssé számít, mert felesleges energiát használunk el. Ráadásul üzemi körülmények között kevésbé veszélyes a hidrogén használata, mint a közúton.

    Mindenkinek.
    Az elektromos autók körüli beszélgetések nem hitviták. A tényeket mérésekkel lehet igazolni. Az elméleteteket ezek a mérések igazolják vagy cáfolják.

    Az elektromos autók önmagukban csak a nagyvárosok lakóinak az egészségét védi. Egyedől nem fogják megmenteni a világot.
    De az is igaz, ha nem teszünk semmit, mert egy valami önmagában nem elegendő, akkor sohasem fogunk tenni semmit azért, hogy a gyerekeinkre, unokáinkra nagyjából élhető Földet hagyjunk örökségnek.

    Természetesen azt az igényt messzemenően támogatni kell, ami a teljes ipar és mezőgazdaság környezetkímélőbbé váljon.

    A mai akkumulátorok eltűnőben vannak. Kínában a BYD már kínál Nátrium-Ion ellás akkumulátorral autót. Az energia sűrűség még nem éri el a mai akkumulátorokét. Viszont olcsó és környezetkímélőbb az akkumulátor és a gyártása. Több országban van előrehaladott akkumulátor fejlesztés.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • cucka

    addikt

    válasz csongi #159 üzenetére

    A holdon nagyon nagy problémát jelentene a hűtés, mert nincs ingyen elérhető hűtőközeg (pl. a duna vize) és nincs légkör, aminek a keletkezett hőt ez a hűtőközeg le tudná adni.

    A vízenergiának is van környezeti lábnyoma. Például ha elárasztasz vízzel egy völgyet, ott azt az ökoszisztémát elpusztítod. A gáthoz szükséges eszméletlen mennyiségű beton co2 lábnyoma is jelentős.
    Semmi nincs ingyen. Csak jobb és kevésbé jó megoldások vannak.

    De sztem a legnagyobb gond az idő. És versenyfutás van.
    Valójában ez nincs így. Ez a sztori, a narratíva, amivel lenyomják az emberek torkán a radikális változtatásokat. El kell hinni, hogy az emberi civilizáció végóráit éljük, hacsak nem teszünk valamit, ami jó eséllyel az életminőséged és az életszínvonalad rövid távú romlását eredményezi.

    Még el sem terjedt az elektro, de máris túlzásokba estek. Agyatlan teljesítmény. Mert ha nem 650Nm akkor már nem is kell.
    Ennek két oka van. Az egyik a visszatáplálás. Minél nagyobb a teljesítmény, annál hatékonyabb.
    A másik meg a marketing. Ha belegondolsz, az akkumulátoros autó sok szempontból rosszabb, mint a belső égésű. Kényelmetlen tölteni, rossz a hatótáv. Kellett valamilyen tulajdonság, ami izgalmassá teszi a vásárlók számára.
    Mert hát amikor egy Model S kijött, akkor lényegében egy Mercedes áráért adtak egy rosszabbul használható, szarabbul összerakott autót. Kellett valamilyen wow faktor, mert máskülönben miért vett volna bárki ilyet?

    Lássuk be, jelenleg ami környezetvédelem néven zajlik, azok aktivisták és politikusok, akik kitalálnak megoldásokat, hogy más faszával verjék a csalánt. Addig mindenki nagy klíma harcos, amíg más fizeti ki az árát és más szenvedi el a kényelmetlenséget.

    A használt akksik kezeléséről meg Musknak van értelmes gondolata. Egyrészt egy autóból kikerült akksi még bőven szolgálhat puffer akksiként egy napelemes rendszerben pl.
    Ha pedig teljesen szar, akkor kvázi bányászati módszerekkel lehet újrahasznosítani. Szóval ledarálják, és kiszedik belőle az alkotóelemeket.

  • NoZoli

    tag

    válasz csongi #159 üzenetére

    Ha a Földön kívül akarsz atomenergiát használni, azt ott kell kitermelni. Nem sok veszélyesebb dolog van, mint innen elindítani, egy nukleáris üzemanyaggal telepakolt rakétát. Csak egy kis geb@sz kell és elég nagy terület kapna sugárzó esőt.

    [ Szerkesztve ]

  • csongi

    veterán

    válasz cucka #162 üzenetére

    Akkor az asztronautáknak is elegendő lenne a nyomás oxigénellátással sugárzás védelemmel foglalkozni. Azzal szottyadt -160 fokkal nem érdemes, úgy sincs közeg. :D De közegnek ott a talaj, saját belső hőmérséklete úgy sincs. Csak a felszínt melegíti a nap.

    A vízenergia felhasználhatósága betonozással együtt pár száz évet kitesz.
    Minimális víz veszteséggel életbe tartható.
    Kw/év arányában elég kecsegtető mutatóval bír mint tároló sztem.

    "Valójában ez nincs így. Ez a sztori, a narratíva, amivel lenyomják az emberek torkán a radikális változtatásokat. El kell hinni, hogy az emberi civilizáció végóráit éljük, hacsak..."
    Én meg úgy gondolom ez egy kényelmes önmegnyugtató felelősség alól felmentő gondolat. Az ember ilyen, a könnyebbet választja, és felmenti magát.

    Teljesítmény: A snobságot etetni kell, és lesz kereslet. ismételt igazolása.

    A környezetvédelem tényleg egy politikailag és gazdaságilag kitalált pénzcsináló.
    Pont ide tartozik a nemesfémeket használó Akkumlátor is.

    Ezek az akksik nem azért mennek tönkre, mert a benne lévő fémek elveszítik a tulajdonságukat?
    ha igen, mit kezdjünk egy Litiummal ami már nem képes töltést felvenni?
    vagy még több energia befektetéssel újra lehet rendezni a szerkezetét?

    NoZoli: Nem mondtam, hogy innen vigyük :D
    A szendvicset elég lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • cucka

    addikt

    válasz csongi #164 üzenetére

    Persze a vízenergiának nagyon jó mutatói vannak, én is támogatom. De az, hogy alacsony a környezeti terhelése nem azt jelenti, hogy nincs neki.

    A lítium ion elemek azért mennek tönkre, mert pl. oxidálódik a katód, vagy lítium film képződik az anódon. A fémek nem veszítenek el semmilyen tulajdonságot. Igen, az újrahasznosítás energiaigényes, de egyrészt ezek a modern cellák elég sokat bírnak, másrészt kevésbé energiaigényes, mint a bányászat.
    Egy Teslában 3-4-500 ezer kilométert kibír az akksi jelentős kapacitás-vesztés nélkül. Minél kevésbé gyorstöltesz, annál többet. Ha most fogadni kéne, hogy egy modern kisköbcentis turbómotor bírja-e tovább, vagy a Tesla akksija, hát lehet, hogy én a Teslára szavaznék.

    A sznobságról meg - a Dacia-n túl minden sznobság. Egy Daciaval ugyanúgy eljutsz bárhova, és ha betartod a sebességhatárokat, akkor ugyanannyi időbe fog kerülni. Tud hűteni, fűteni, szól benne a rádió és nem esik bele az eső. Miért akar bárki annál jobb autót venni? Micsoda sznob itt mindenki?
    Persze, értem a logikát, amire neked van pénzed és tetszik, az jogos fogyasztói igény. Amire nincs pénzed, az meg sznobság :D .

    [ Szerkesztve ]

  • noss

    csendes tag

    "gyakorlatilag az összes extrát megkapta, kivéve a plafonról lehajló, 31 inches multimédiás kijelzőt"
    kispóroltak belőle egy 120e Ft-os monitort :)) :DDD

    noss

  • joebacsi4

    tag

    válasz Hieronymus #161 üzenetére

    Lehet, hogy a szimpátia nem jó tanácsadó, de ott van a mindennapokban, és befolyásolja a gondolatainkat, életünket ( szerintem ). Lehetnek száraz tények, de akkor is befolyásol a szimpátia. Nyílván vannak számok/tények amiket nem lehet szimpátia alapján eldönteni, de azt is kicsit necces kijelenteni, hogy nem jó tanácsadó, de azt is, hogy az.
    Az írásod többi részét még holnap átolvasom mégegyszer , mert jelen pillanatban nem menne már.

  • vodrosjozsi

    őstag

    Szóval eljutott oda a BMW amit a kb 23 éve általuk megvett Rover tudott.
    Nagyszerű ;]
    Nekem mondjuk baromira tetszik, kár, hogy egy átlag polgár nem tud nem hogy ilyet venni de az alap modellt sem.

    [ Szerkesztve ]

    Samsung Galaxy A52s/Samsung Watch 4

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz csongi #159 üzenetére

    "Még el sem terjedt az elektro, de máris túlzásokba estek. Agyatlan teljesítmény. Mert ha nem 650Nm akkor már nem is kell. Egy 100Nm-es belső égésű motornál , kikapcsolt elektronikával a vezetők 95% nem tudná kezelni a teljesítményt."

    De ez nem így működik.
    Az elektromos motorok teljesen más karakterisztikája teljesen más mint a belsőégésű motoroké.

    A kis teljesítmény mellé, nagy nyomaték párosul. Ha azt akarod, hogy elérje a 130-at a jármű utazó végsebessége, akkor az ahhoz szükséges teljesítményt előállító motort kell felhasználni.
    De ezek a nyomatékok, maximális nyomatékok. Nem jelenti azt, hogy folyamatosan megtermeli a motor.

    A linkelt grafikon a motor karakterisztikáját mutatja.
    A valóságban korlátozni kell a nyomatékot. Az autóval nem lehetne elindulni, ha a harmadik kerékfordulatnál már 650Nm nyomaték tekerné a hajtott kerekeket. Indulás helyett a gumi futófelületének lecsiszolása/égetése következne be a gázpedál tövig nyomásakor. Bár akkor is korlátozódna a nyomaték. Pillanatok alatt olyan fordulatszámra emelkedne a motor, ahol már csak alacsony nyomatékot lenne képes termelni.

    Ekkora mértékű munkavégzést az akkumulátor sem lenne képes elviselni. Ha mégis akkor gyorsan ürülne le a beletolt energia.
    Próbapadon, aminek a másik végén valami erőmű van, nem gond a nyomaték és teljesítmény görbe megrajzolása.

    A való életben a VW e-Up autót is nedves - piszkos úton érdemes ECO módba kapcsolni, mert a kerekre jutó nyomaték nagysága akadályozza az indulást és kanyarodás közben is problémát okozhat. Havas - jeges úton az ECO+ a jó választás. Alaposan csökken a felhasználható nyomaték mértéke.

    "És hiába fessük zöldre a 3tonnás akkus xarokat, nem lesz megoldás. Én nem látom benne"
    Ha csak egy paramétert emelsz ki az összesből, nem fogod látni a fától az erdőt.

    Teljesen figyelmen kívül hagyod a mozgási energia visszaalakítását elektromos árammá. Az elektromos meghajtás jóval kedvezőbb hatásfokát. Ha csak a benzin és gázolj felhasználást csoportosítjuk át gázturbinás elektromos energia termelésbe és elektromos járművek hajtásába. Már önmagában is csökkentjük a környezetterhelés mértékét. Kevesebb üzemanyag elégetése szükséges a gázturbinákban, mint a járműpark összességében, Azonos kilométer felhasználás mellett. Sokkal kevesebb káros anyag kibocsájtás mellett.
    A nagyobb városokban sokkal élhetőbb körülmények lehetnek. (Tudom a tanyaközpont 12 cím alatt élők számára ez semmit sem jelent. De nagyon sokat javít a városi emberek körülményein.)

    Musk és az elhasznált akkumulátorok újra hasznosítása.
    Azt senki se gondolja komolyan, hogy egy olyan használt akkumulátor pakk, ami egy járműben már használhatatlan, kiválóan használható energia köztes tárolónak. Musk felismeri a jó ötleteket és/vagy vannak neki. De ez alaptalan ötlet.

    Az autóban elhasznált akkupakkok újra feldolgozásának legnagyobb akadálya az feldolgozható akkumulátorok hiánya. És nem a feldolgozási technológia hiánya. Egyszerűen gyűjteni kell az alapanyagot a feldolgozás indításához.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • bteebi

    veterán

    válasz forumpista #130 üzenetére

    Aztán elmész egy Tesco parkolóba, ahová fixen 5,5×2,2 m-es helyek lesznek, akkor spec. pont tök mindegy, hogy egy 1,0×0,2-es rollerrel, vagy egy 5,4×2,1-es dömperrel parkolsz ott (nagyjából). Persze ha BMW, akkor az így is, úgy is két parkolóhelyet foglal legalább. ;]

    Az emberek amúgy pont leszarnak mindent, ami őket épp nem érinti. Egy vidéki nagyvárosban a mi utcánk az első nem fizetős utca. Napközben MINDENKI oda parkol, vagyis egyáltalán nincs hely. Ráadásul a legtöbb ember van akkora paraszt, hogy pont úgy parkol, hogy neki nagyon kényelmes legyen. Ha pl. van 10 méter üres hely, akkor simán lehet, hogy úgy áll le valamelyik paraszt, hogy előtte is, utána is legyen 3-3 méter hely, az a biztos. Sok esetben 4 autó helyén 3 áll, néha 3 helyén 2.

    Az ilyenek miatt pedig mi, akik ott lakunk, időnként kénytelenek vagyunk fizetős helyen parkolni jóval messzebb, vagy sokkal-sokkal messzebb ingyen. Ha munkába sietsz, és/vagy a gyerekeket kell vinni valahova, vagy nagybevásárlást csináltál, akkor elég idegesítő.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • forumpista

    aktív tag

    válasz bteebi #170 üzenetére

    Nem mindegy, mert ki is kell tudni szallni abbol kocsibol, meg be is kell tudni parkolni egy ilyen szuk helyre :)

    a tobbivel egyebkent egyetertek.

  • bteebi

    veterán

    válasz forumpista #171 üzenetére

    Ez ugyan igaz, de a helyek számát egyik opció se növeli. Annyi, hogy ha kicsi az autó, akkor kényelmesebb vele parkolni és ki/beszállni, de gyakorlatilag NEM fog belőle több elférni, mint a hatalmas SUV-kból.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • joysefke

    veterán

    válasz Noukoum #13 üzenetére

    Főleg hogy a legutóbb is az összes elektromos sértetlen maradt, valószínűleg hagyományos meghajtású gyulladt ki. bohócemotikon

    Igen persze, kivéve azok amelyek nem, például képek alapján Porsche Taycanok.Leaked Images Show the Damage Inside the Fremantle Highway RoRo Ship - autoevolution
    valószínűleg hagyományos meghajtású gyulladt ki.

    Igen persze, porzó tankkal szállítják őket, de biztosan azok indították a tüzet.

  • noPublicFG

    senior tag

    Köszi a tesztet!
    Tetszik az autó, elég tágas, meg minden, de momentán nem veszem meg. :))

    plus ça change, plus c'est la même chose

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz joysefke #173 üzenetére

    "...porzó tankkal szállítják őket, de biztosan azok indították a tüzet."

    Ezt az érved óvatosan használd.

    Én egy teljesen feltöltött motorkerékpár üzemanyagtartályba nyugodt szívvel beledobok egy égő gyufaszálat.
    Ha ugyan ennek a motorkerékpárnak a porzó üzemanyagtartályába akar bedobni egy égő gyufát, megpróbálom lebeszélni az ötletről. Ha nem lehet, akkor megkérem legalább addig várjon, amíg biztonságos távolságba jutok. A porzó üzemanyagtartály nagyot fog pukkanni. A benzingőz és levegő robbanóelegyet képez. A telitank a legrosszabb esetben a benzin felületi égését produkálja az égő gyufa okán. De leginkább a benzin eloltja a gyufát.
    A molotov koktél is csak akkor működik, ha nincs teletöltve az üveg. Teletöltve nem lesz mini robbanás, ami beindítja a maradék benzin robbanását. A kifolyó benzin egyszerűen elég.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • beef

    őstag

    válasz Hieronymus #175 üzenetére

    Viszont ebben az esetben valószínűleg senki sem dobált gyufát az üres üzemanyagtartályokba, ha meg mégis, az megint nem az autó hibája.

  • Synthwave

    HÁZIGAZDA

    válasz ncc1701 #46 üzenetére

    Ja, hát ha műértéshez veszünk valamit, akkor hozzá passzoló szaki is van, nem Csöbörvödör Bt.

    Amúgy meg az analóg dolgok csodája, hogy ha nem vagy menthetetlenül elveszve egy műhelyben, akár a garázsodban is ki tudod pofozni, nem muszáj egy új gyertya, olajhűtő, fékbetét vagy krómozott kulipintyó miatt az alkatrész árát még egyszer vagy kétszer-tizenkétszer elkölteni munkadíjra Kókler és Tsánál. ;)

    Full hiánytalan, kék Keychron Q9 knob ISO barebone billentyűzet ELADÓ – 25k + FOXPOST, 60 db Cherry MX1A Red kapcsolóval és Cherry profilos HK Gaming Milkshake dye-sub PBT-ABS blend kupakszettel 34k, és a FOXPOST-ot állom.

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz beef #176 üzenetére

    Valóban. senki sem dobott gyufát az autó tankjába.

    Ettől függetlenül rendszeresen gyulladnak ki autók. Az utcánkban jó tíz éve egy mélygarázsban éget ki egy autó, éjszaka.
    Életemben egyszer éreztem nagyon szarul magam az autómban. Autópálya városi szakaszának alagútjában haladva láttam meg, hogy két autó blokkolja a külső sávot. Közelebb érve derült ki, hogy az első kocsi hátulja ég. A második autó vezetője rohant a tűzoltó készülékével az égő autóhoz.
    Segíteni nem tudtam volna, úgyhogy nyomtam a gázt hogy kiérjek a robbanási zónából. Borzalmas látvány volt. Az autóból vagy a csomagtartójából folyt valami éghető folyadék. Gondolom benzin volt. A folyadék a karosszérián lefolyva éget. Az autó festése, ahogyan lepattogott a gyors melegedéstől csillagszórót játszott.
    Másnap arra járva boldogan láttam, hogy nincs nyoma a kiégett autónak. Sikerült eloltani a tüzet.

    Azóta van tűzoltókészülék az autómban. Minden tiszteletem a második autó vezetőjének, hogy gondolkodás nélkül állt meg segíteni. A saját életét kockáztatva.
    Az viszont komoly kérdés, mitől tudott kigyulladni a szivárgó üzemanyag.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • opr

    veterán

    válasz Hieronymus #178 üzenetére

    Szivargo uzemanyag? Barmitol es barmi mastol. Ha szivarog, irto gyorsan parolog is, a benzingoz meg a legkisebb szikratol be tud gyulladni. Egy fekezes is siman eleg hozza, aztan azt latod fel perccel kesobb, hogy versenyautod van langcsikokkal az oldalan.

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz Hieronymus #81 üzenetére

    Ez így csak néhány szám a sok közül. És elhiszem azt is hogy ezek mondjuk valós számok. De semmit se tudunk arról hogy maga az autó előállítása mennyire fájt a környezetnek. De pl a pillanatnyi energia összetételt se látjuk amikor bedugjuk a konnektort. Vagy hogy az e-autóért kifizetett pénz a gyártó zsebében mire kerül felhasználásra. Minden céget a profit mozgat. Ha csak a hitvány vackok gyártását beszüntetnénk és mindenhol a minőség, és a tartóság lenne a legfontosabb már sokkal többet tennénk a környezetért, mint egy e-autó. Én ha veszek egy elektromos autót az a pénztárcám miatt fogom megtenni és nem akarom magam abba az álomba ringatni hogy milyen sokat tetem a környezetért.
    A luxus cikkek megvásárlása sose szólt a környezetvédelemről. A mai magyar fizetések mellett már egy 20 milliós autó megvásárlása is luxus. Nekem csak egy 3,5 milliós autóm van és még így is burzsuj vagyok a munkahelyemen. Pedig lehet hogy csak jól gazdálkodom azzal kis pénzzel amit kapok.

    [ Szerkesztve ]

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz 7Heads Drago #180 üzenetére

    "De semmit se tudunk arról hogy maga az autó előállítása mennyire fájt a környezetnek."

    Önmagában valóban nem látjuk. De.
    A belsőégésű motorral hajtott járművek összehasonlításában azért beszédes az eltérés.

    Az eltérések.
    Hagyományos autó:
    Motor, kuplung, sebességváltó, Lambda szonda/EGR, PF, Kipufogórendszer. generátor, üzemanyag szivattyúk.
    üzemanyagtank. Magyarul egy nagyon sok alkatrészből álló sokszor finoman megmunkált komplikát rendszer.

    A hozzáférhető információk szerint egy komplett autómotor 1400 - 2500 darab alkatrészből áll.

    Elektromos autó.
    Akkumulátorpakk, szabályzó elektronika, elektromos motor. Esetlegesen kétfokozatú váltó.
    Az elektromos motor 200-250 darab alkatrészből áll.

    Sokat elmond, hogy a legújabb Otto/Diesel motoros autókat évente egyszer vagy 2 évenként kell vinni inspekcióra. Vagy ha jelzi az autó, hogy haza akar menni, mert baja van.
    Az elektromos autókat, akkor amikor a komputer szól, ha valami hibát észlel a rendszer. Az elektromos motort olajjal szokták hűteni, de nem kell gyakran cserélni mert nem koszosodik és nagy hőterhelése sincs.

    A többi része az autóknak kb hasonló. Mindegyikhez kell fék, fényszóró, ajtók ...

    "Vagy hogy az e-autóért kifizetett pénz a gyártó zsebében mire kerül felhasználásra. "
    Mert a hagyományos autók pénzfelhasználást ismerjük? Amúgy sincs közünk hozzá. Mint ahogyan ahhoz se, hogy te mire költöd a jövedelmedet.
    Ha szabad kérni, ezt a neo szoci-komcsi vonalat enged el.

    "Ha csak a hitvány vackok gyártását beszüntetnénk és mindenhol a minőség, és a tartóság lenne a legfontosabb már sokkal többet tennénk a környezetért, mint egy e-autó."

    A két dolognak csak annyiban köze egymáshoz, hogy a nagyon gagyi e-autó gyártókat nem kellene beengedni Európába. Egyébként semmi.
    A gagyi termékeket a vásárlók tartják életben. Én nem vagyok gazdag. Ezért nem engedhetem meg magamnak, hogy olcsó vackot vegyek.
    Én egy majdnem Budapest méretű városban élek. Az elektromos hajtás elterjedése számomra élhetőbb környezetet jelent. Szeretném az én érdekeimre is figyelnétek ez ügyben. Köszönet ezért előre is.

    "A luxus cikkek megvásárlása sose szólt a környezetvédelemről."
    Az autók esetében ez sem érv. A luxus autónak is komoly környezetvédelmi előírásokat kell teljesítenie.
    Egy Porsche Cayenne S nagyjából havi 600 Euróba kerül. Biztosítás+adó. Egy szívómotoros 1200 városi autónál 40 euró. Szóval a mellékes költségek is tükrözik a luxus árát,

    De ennek sincs sok köze az elektromos autókhoz. Az akkumulátorok ára ma még magas. De lesz megfizethető árú elektromos autó.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • joysefke

    veterán

    válasz Hieronymus #181 üzenetére

    Üres spekulációt adsz elő terjengősen.

    Annak hogy valami mennyi alkatrészből semmi köze a környezetterheléshez. Az a tömegtől és kibányászandó, megmunkálandó anyagoktól függ.

    Ez utóbbi területen az elektromos autó még rosszabbul áll mint a sima belsőégésű. Nem csak hogy lényegesen nehezebb mint belsőégésű társa, még egy hatalmas Li akkupakkot is tartalmaz annak minden bányászat és gyártás során jelentkező környezeti költségével.

    Az is véleményes, hogy az elektromos városi tankot hasonlítjuk össze a belsőégésű szintén városi tankkal. Belső égésű motoros autóból ha bárkit is érdekelne a környezetvédelem -a kutyát sem érdekli, főleg nem azokat akik a leghangosabbak a témában- akkor lehetne kis tömegű nagy hatótávú, közlekedésre kompromisszummentes modelleket gyártani.

    Negyed évszázada egy átlagos ötszemélyes közép kat benzines autó súlya ~1100-1300Kg volt. A környezetvédelem jegyében sikerült eljutni oda, hogy kétszer ekkora elektromos tankok közlekednek fele hatótávval.

  • Yeffy

    veterán

    erdekes verda, a frontresz tovabbra is egy förtelem.

    Big girls ride harder. ヅ || Kondi powaa'!

  • Duck663

    őstag

    válasz Hieronymus #124 üzenetére

    Nekem nem kell segítened, nagyon is képben vagyok. Ez az ábra semmiben sem mond ellent annak amit írtam, kell a váltó.

    Miért egyenes a nyomatékgörbe? Azért, mert az áramfelvételt korlátozzák. Ennek több oka is van. Az egyik az induláskori áramfelvételi tüske letörése, az ugyanis károsíthatja az akkut, az elektronikát és a mechanikai hibát is okozhat. A második ok, a már említett mechanikai terhelés, azt kívánják elkerülni, hogy induláskor, amikor a delikvens nyom egy kövér gázt, a motor tengelye azt mondja, hogy köszi elég volt, törtem.

    Van azonban egy fontos dolog, ami hiányzik az ábráról, az pedig a hatékonysági görbe. Az egy haranggörbe. Az ennél a motornál, úgy a 60-70 MPH-ás tempónál lehet a görbéjének a kalapja. Talán lehet kicsit szélesebb is a tartomány, ránézésre nem lehet megmondani. Felette már sokat fogyaszt, alatta is, de! És itt jön az áramfelvételi korlátozás, amelynek van egy olyan hozadéka, hogy a hatékonysági görbénket némileg kiterjeszti. Nem a felső értékét, nem a felső tartományát, nem a kalapját, hanem a görbénk lefutását, pontosabban felfutásának meredekségét változtatja meg, amely által némileg a hatékonysági tartomány növekszik, (ez lehet számottevő növekedés is) de messze nem maximalizált. Ahhoz, hogy maximalizáljuk akár tetszik, akár nem, kell a váltó. Egyszerűen benne kell tartani a motort abban az ideális fordulatszám tartományban, ahol a leghatékonyabban állít elő elektromos áramból mozgási energiát.

    Azt kell látni, hogy ahhoz, hogy te izomból, nyomatékból autózhass, áram kell, a több áram pedig egyenlő a nagyobb fogyasztással.

    [ Szerkesztve ]

    Igen-igen, még mindig Win7-et használok, és ha így haladunk még 2030-ban is így lesz.

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Duck663 #185 üzenetére

    "Van azonban egy fontos dolog, ami hiányzik az ábráról, az pedig a hatékonysági görbe. Az egy haranggörbe. Az ennél a motornál, úgy a 60-70 MPH-ás tempónál lehet a görbéjének a kalapja. Talán lehet kicsit szélesebb is a tartomány, ránézésre nem lehet megmondani. Felette már sokat fogyaszt, alatta is, de!..."

    Nagyon szép gondolatmenet. De az energia hatékonyság mérhető ezért mérik is.

    https://www.researchgate.net/profile/Lauric-Garbuio/publication/353788344/figure/fig1/AS:1099450139320320@1639140748527/Tesla-Model-S60-SQIM-FE-model-efficiency-map-considering-only-stator-and-rotor-Joule.png

    A grafikonon látható.
    A gázpedál óvatos használata mellett 90% feletti tartományban tartható a hatékonyság.
    Tövig nyomot gázpedál mellett sem egyszerű 80% alá tolni a hatékonyságot. Az autó elindulása után már gyakorlatilag lehetetlen.

    Azt azért hozzátennem. "Felette már sokat fogyaszt, alatta is" igaz. Dr a sok sok fogyasztás még mindig dupla hatékonyságú mint a Otto motor hatékonysága.

    Még valami.
    Az ábrán a motor hatékonyságát látjuk.
    Induláskor nem adhat le 350Nm nyomatékot a kerekre, a motor. Abból nem indulás lenne, hanem katasztrófa. Legalább is a hátsókerék hajtású autók esetében

    Amúgy 1 perc alatt lehet találni releváns grafikont találni. Nem szüksége emlékekre és ideológiára alapozott hozzászólást írni.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz joysefke #182 üzenetére

    "Az is véleményes, hogy az elektromos városi tankot hasonlítjuk össze a belsőégésű szintén városi tankkal. Belső égésű motoros autóból ha bárkit is érdekelne a környezetvédelem -a kutyát sem érdekli, főleg nem azokat akik a leghangosabbak a témában- akkor lehetne kis tömegű nagy hatótávú, közlekedésre kompromisszummentes modelleket gyártani. "

    "Üres spekulációt adsz elő terjengősen."

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • inspiroyhome

    aktív tag

    Egyszeruen ronda. Tenyleg, oszinten, tulzas meg utalat nelkul, szimplan ronda az egesz. Van az uj kinalatban amugy emberien kinezo BMW, vagy mindegyik ebbe az iranyba megy el?

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    Új akkumulátor lesz elérhető 2024-töl

    A Kínai CATL akkumulátorok Shenxing cellákat tartalmaznak.Egy töltéssel 700 km hosszú utazásra képesek.

    Ennél fontosabb adat a töltési sebesség. 400 km távolságra elegendő energiát 10 perc alatt lehet betolni az autóba. A teljes töltés optimális körülmények között, 15 - 20 perc. A legrosszabb esetben 45 perc szükséges hozzá.

    A további technikai adatok még nem ismertek.
    2025-től kerülnek forgalomba ezzel az akkumulátorral, az első BMW és Tesla járművek.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • dangerzone

    addikt

    válasz Hieronymus #189 üzenetére

    A 700 km hatótávra kíváncsi leszek. Ha autópálya tempóval is elmegy hidegben 500 km-t, akkor azt mondom, tényleg nagy technikai mérföldkő.

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz Hieronymus #181 üzenetére

    Nekem ami beszédes egy elektromos autónál: ha kigyullad egy elektromos nem tudják eloltani. [link] [link]
    Minél több elektromos lesz, annál több lesz majd a probléma.
    De mivel új rendszer az elektromos kevés hozzá a jó szerelő is aki tényleg ért is hozzá. Budapesten gondolom van szerviz. És mi van ha nem ott történik a baj vagy eleve nem is ott élek? [link]
    Nem is olyan régen egy baleset: [link] És tudtommal nem ez az egyetlen. Annyira problémás a javítása, hogy gazdasági totálkár. És ez lenne a "zöld" jövő titka? :D :D :D Így akarjuk a földet megmenteni? Már az akkugyártás is marha problémás és fogalmunk sincs kinek milyen károkat okoztunk vele.
    Naivitás ezt elhinni. Persze vehetünk e-autót, csak nálam az veri ki a biztit ha ezt a "zöld"-ségre hivatkozva tesszük.

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • Zozzy94

    tag

    Nem rossz ez, bár ezért az árért egyértelműen állna inkább egy 911-es Porsche a garázsban és még a maradékból is kijönne 1 napi használós/szaladgálós. :))

    iPhone 12 Pro Max 256GB & AirPods Pro2

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz dangerzone #190 üzenetére

    A megtehető távolság mérésére szabványos/azonos körülmények között történik..
    Alap információt ad az elektromos autók összehasonlításához.

    A hagyományos járművek fogyasztási adatai is csak összehasonlításra alkalmasak. A vezetőtől és a terheléstől függ mennyi a megtakarítás vagy túlfogyasztás a gyári adathoz képest. A többlet fogyasztás jelentősen magas lehet rossz utazási körülmények között. Alul fogyasztani is lehet, ha optimálisak a feltételek.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Duck663

    őstag

    válasz Hieronymus #186 üzenetére

    A linkelt ábra megint csak nem mond ellent annak amit írtam. Sőt igazából igazolja! Ha jobban rápillantasz, akkor láthatod a haranggörbét.

    Látható, hogy induláskor a legkevésbé hatékony a motor, amikor az autó teljes tömegét kell mozgásba hozni. Amikor már egy mozgásban lévő tömeget kell tovább gyorsítani, az sokkal levesebb energiát igényel, mint az, hogy azt megmozdítsuk. A váltó azért kell, hogy azt a bordóval jelölt területet kiterjesszük, szélességében is, főképp az alsó tartományban, és magasságában is, ami furcsa lehet, de most nem ennek a motornak a konkrét számértékeire kell gondolni. Felfelé is szélesíthető, de ott egyre nagyobb szerepe lesz az aero hatékonyságnak.

    Az induláskori területet levágták a képről, okkal! Ott ugyanis a hatékonyság a béka segge alatt van! Amint már írtam, a nagy tömeg mozgásba hozása kerül a legtöbb energiába.

    Mi a fenének vadásszak grafikonokat, amikor az egész a fejembe megvan?

    Lelőnék még egy poént, de inkább megtartom magamnak.

    Igen-igen, még mindig Win7-et használok, és ha így haladunk még 2030-ban is így lesz.

  • PirosHello

    senior tag

    Jó a teszt. Abból a szempontból pláne, hogy amelyik autóban az extrák összértéke több, mint amennyiért autót vennék, na az pont nem érdekel. Bármennyire is "zöld". Tudom, milliomosok mutogatják magukat ebben, státusszimbólum. Nekünk "csórikáméknak" csak arra jó, hogy egy teszt erejéig megnézhessük. :U

    "Soha ne mondd, hogy tudsz ultizni, maximum ismered a játék szabályait..."

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Duck663 #195 üzenetére

    "Látható, hogy induláskor a legkevésbé hatékony a motor, amikor az autó teljes tömegét kell mozgásba hozni."

    És?
    A harmadik kerékfordulat után már 80% felett van a motor hatásfoka.

    A mondat második része amúgy is butaság.
    Einstein óta tudjuk, hogy a gyorsításba befektetett energia a tömeg megszorozva a sebesség négyzetével. Induláskor és gyorsításkor a sebesség négyzet lényegtelen mértékben változik egy autónál. Marad a tömeg.
    Szóval minden egyes gyorsításnál és lassításnál a tömeggel kell számolni.
    Nincs fél vagy negyed tömeg. A belsőégésű motorok alapjárat környékén alig termelnek több forgatónyomatékot, mint ami a forgás megtartásához szüksége. Ezért van szükség nyomaték váltóra.

    Az elektromotor egyenletesen magas nyomatékot termel az alacsonyabb fordulatszámokon. Ezért nincs szükség a nyomatékváltóra.

    "Amikor már egy mozgásban lévő tömeget kell tovább gyorsítani, az sokkal levesebb energiát igényel, mint az, hogy azt megmozdítsuk."

    Az azért látszik, hogy alapszintű fizikai/mechanikai dolgokkal nem vagy tisztában. Nem a tömeg megmozdítása igényel nagyobb energiát. Hanem a kezdeti közegellenállások leküzdése. A legtöbb autót egyetlen felnőtt férfi meg tudja tolni. Ez csúcsnyomatéknál 1,2 lóerő. Önmagában betolni a régi autót már nem tudja. Ahhoz már kevés a nyomaték. Néhány ember képes tehervagonokat elhúzni egy darabig. A vagon tömege nagyobb viszont a kezdeti tömegellenállás arányában kisebb mind a gumiabroncsé.

    "Az induláskori területet levágták a képről, okkal! Ott ugyanis a hatékonyság a béka segge alatt van! Amint már írtam, a nagy tömeg mozgásba hozása kerül a legtöbb energiába."
    Attól, hogy ismételgeted magad, nem lesz igaz az állítás.
    A harmadik kerékfordulat környékén elegendő a nyomaték. Esős sáros úton még sok is.
    A motor akkor már kezd beérni a jó hatásfokú zónába.

    Én is leírtam neked még egyszer, hátha megérted.

    "Mi a fenének vadásszak grafikonokat, amikor az egész a fejembe megvan?"
    Akkor tessék értelmezni a látottakat.

    "Lelőnék még egy poént, de inkább megtartom magamnak. "

    Nekem eszembe jutott valami. Megosztom veled. Ne gyerekeskedj!

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Elk_hound #198 üzenetére

    Tulajdonképpen igen, Newton.
    De nem Ő írta fel a képletet. Viszont tisztában volt a jelenséggel. Az emberbe beleég a képlet és Einstein képe együtt.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • joysefke

    veterán

    válasz Hieronymus #199 üzenetére

    Einstein óta tudjuk, hogy a gyorsításba befektetett energia a tömeg megszorozva a sebesség négyzetével. Induláskor és gyorsításkor a sebesség négyzet lényegtelen mértékben változik egy autónál. Marad a tömeg.
    Szóval minden egyes gyorsításnál és lassításnál a tömeggel kell számolni.

    Le tudnád írni ezt a képletet?
    Próbálom összehozni bármelyik egyszerű középiskolai munkaképlettel, de nem jön össze. ;)

    Nekem mindig
    a = P / (m x V)
    jön ki egy rövid dT időtartamot és nullától különböző pillanatnyi sebességet feltételezve

    A fenti képlethez nyilván nem kellett Einstein, középiskolás fizika

Új hozzászólás Aktív témák