Apple iPhone 15 - a bevált módszer

Apró, óvatos lépésekkel haladva fejlődik az alap iPhone. Az eredmény idén egy szerethetőbb, ugyanolyan könnyen használható telefon, kiáltsanak is páran skandalumot a kijelző frissítése miatt.

Kamera, multimédia


[+]

Maradt az iPhone 15-ön a kamerák száma kettő hátul, egy elöl, de változott a hátlapi főkamera felbontása, 48 megapixelre nőtt. A szenzort idén is a Sony szállítja be, de az f/1,6-os fényértékű, 26 mm-es ekvivalens főkamera nem azt az IMX803-as képszenzort használja, melyet a tavalyi és idei Pro modellek, hanem valami mást. Valószínűleg halmozott kialakítású, ez segítheti a gyors kiolvasási sebességet, a gyenge fényviszonyok közti fotózást, illetve a szenzoros nagyítást. A főkamera 1 mikronos pixelméretet és Quad-Bayer szűrőt használ, gyárilag mégis 24 megapixeles képeket dob ki magából a telefon, a beállítások között lehet 12 MP-re is váltani. RAW mentés viszont nincsen, és a kamerára vonatkozó opciókért továbbra is a rendszerbeállítások között kell turkálni.

(forrás: Mobilaréna) [+]

A főkamera mögött szenzorszintű optikai stabilizálás és elektronikus stabilizálás is van, a második, 12 megapixeles (f/2,4) ultraszéles kamerát viszont csak elektronikus stabilizálás segíti. Utóbbiból hiányzik az autofókusz is, így makrók fotózására nem alkalmas, az előlapi 12 megapixeles (f/1,9) kamera viszont kapott mozgáskövető autofókuszt. Aki közeli témát szeretne fotózni, annak a főkamera kétszeres nagyítását érdemes használnia, a 12 megapixeles képek és a széles apertúra együtt korrekt mélységet és képminőséget ad, de a Huawei P60 Pro telemakrójának azért egyelőre nincs félnivalója.

12 MP, 2x nagyítás, közeli témák

Változatlan a kezelőfelület, a képalkotási folyamat valamennyit módosult a motorháztető alatt, adottak a fotós stílusok, az éjszakai mód, az okos HDR és állítólag a rendszer több adatot ment, így utólag is állítható a képeken mélység, a háttér elmosottsága. A bal alsó sarokban megjelenő F ikon jelzi egyébként, amikor a telefon extra adatokat ment egy képhez, amiből később a galériában portrét szerkeszthetünk két gombnyomással. Ha pedig portrék, legyen itt kettő a hátlapi kamerával és kettő az előlapival példaként.

12 MP portré, hátlapi kamera (1x és 2x), 7 MP portré előlapi kamera

A főkamerával rögzíthetünk ugye 48, 24 és 12 MP-es képeket, az előlapi kamera és az ultraszéles viszont csak 12 MP-ben képes fotózni. A kamera rendkívül konzisztens, ugyanazt a témát több látószöggel, egymás után lefotózva szinte észrevehetetlen különbségekkel örökíti meg a telefon, jó fények között remek a HDR, gyengébb fények mellett pedig észrevehető az új szenzor, mert kevesebb alkalommal találja fontosnak bekapcsolni az éjszakai módot a rendszer. Az éjszakai módot egyébként felajánlja teljes felbontású rögzítés során is, ám egyrészt ilyenkor 12 MP-es képek születnek (amiről egy szót nem szól a szoftver, utólag derült ki, ezért vannak kevesebben a nagy felbontású képek) és az egyébként remek élességet, dinamikát és kontrasztot hajlamos eltolni mesterséges irányban, főleg a túlélesítéssel lehetnek gondok, egyből alább két példa.

Éjszakai móddal készült az első kép, nélküle a második

48 MP, hátlapi kamera

12 MP, hátlapi kamera

24 MP, hátlapi kamera

Meglepően jó minőségű képeket csinál 24 megapixelen is az iPhone, élesebb és kevésbé zajosabb a végeredmény, mint a 12 megapixeles képek esetén, de nagyobb a fájlméret, így ha helytakarékosan fotózunk a 128 GB-os tárolóra, utóbbit érdemes választani. A színek visszaadása felbontástól függetlenül természetes, ha valaki vibrálóbb, élénkebb árnyalatokat szeretne, annak a fotografikus stílusok között kell választania megfelelőt. A legjobb részletességet a 48 megapixeles mód biztosítja, ehhez kirakható egy gyorskapcsoló a kamera keresőjének jobb felső sarkába, de a három felbontás között nem lehet egyszerűen váltani. Az egyetlen negatívum, hogy a kevésbé fényes pontokon feltűnik némi képzaj, amit belenagyítva azért észrevesz az ember.

2x nagyítás, 12 MP, hátlapi kamera

Új, hogy megjelent az alap iPhone-ok kamerájának kezelőfelületén a nagyításra lehetőséget adó extra gomb, ez esetünkben kétszeres szenzorzoomot rejt. A szenzoros nagyítással készülő képek 12 megapixeles felbontásban születnek meg, ezt nem lehet átállítani, személy szerint ezért választottam a 12 MP-es felbontást a hátlapi kamera alapbeállításának is. Már a tavalyi iPhone 14 Pro szenzoros nagyítása is remek volt, ezen sikerült csiszolni, sok részlet megmarad a felbontástól és a minimális zajtól függetlenül, itt is ugyanúgy működik az éjszakai mód és videórögzítés során is használható remek minőségben a szenzoros nagyítás.

12 MP, ultraszéles

A főkamerához képest komolyabb visszalépés az ultraszéles teljesítménye. Lágy rajzolattal és sokkal kevesebb részlettel dolgozik ez a szenzor, gyenge fények mellett az éjszakai módra van utalva. Nappali eredményei felületes szemlélőnek jónak tűnhetnek, de amint kicsit tüzetesebben megnézzük a képet, láthatóvá válik, hogy nincsenek valódi részletek rajta, a képzaj erős nappali fények mellett is feltűnik, a vonalélesség pedig inkább közepes. Az iPhone 11-es széria óta használja az Apple ezeket a 12 megapixeles ultraszéles szenzorokat 120 fokos, 13 mm ekvivalens, f/2,4-es lencsékkel, ideje lenne ezen a hardveren is frissíteni, a színkezelés és a sima kamerák közti váltás már megvan, a kontraszt és a dinamika sem rossz az ultraszéles kamerán, de a részletességbeli különbségek durván kiütköznek a normál kamera mellé téve egy, az ultraszélessel lőtt képet. Ezen az áron az alapmodelltől is többet várhatunk.

12 MP előlapi kamera

Remek és gyors autofókusz, korrekt színek és dinamika, részletesen visszaadott bőrtónusok. Két látószögben fotózhatunk az előlapi kamerával, a teljes 12 MP-ben, vagy 7 MP-re vágottan. Ugyanígy a portrékat is 7 megapixeles felbontásban rögzíti a telefon beállítási lehetőségek nélkül. Nincs szépítő mód, természetesen adja vissza az ember arcát a kamera akkor is, ha ez nem feltétlenül tetszik a kép alanyának. Portré készíthető az előlapi kamerával és ez is elmenti az utólagos mélységállításhoz szükséges adatokat. Elmosott háttérrel készíthető videó is, ezt filmszerű néven találjuk a szoftverben, 4K-ban és 30 képkockás másodpercenkénti sebességgel rögzíthetünk. A szemüvegeket nem kedveli ez a mód, rendszerint összemossa a háttérrel a széleket, illetve a HDR is képes túldolgozni a képet a kellőnél jobban, de egyébként jó a minőség.



4K-ban áll meg a felvehető videók felbontása, 60 képkockás sebességgel. Felvétel közben válthatunk a látószögek között, a rendszer simán kezeli ezt, de nem csak este tűnik fel, hogy gyengébb az ultraszéles minősége. A lencséken az Apple új tükröződésmentes bevonatot használ, ez a gyakorlatban kevesebb becsillanó fényforrást eredményez az esti fotókon és videókon. Remek dinamikával, színekkel, sztereó hanggal és részletességgel dolgozik az iPhone 15, az autofókusz gyors, a stabilizálás pedig mozgás közben is sima felvételeket eredményez.


Tartalomfogyasztáshoz megvan a HDR és a nagy felbontású streamek támogatása, előre telepített Apple TV alkalmazással. Az App Store-ból beszerezhető más lejátszóprogram is (pl. VLC), ami gond nélkül kezeli a belső tárolóra másolt anyagokat. Zenék lejátszásához ott az Apple Music ingyenes rádióadásokkal és előfizetés után elérhető streaming opcióval, podcastek hallgatásához pedig egy külön alkalmazás. 3,5 mm-es fülhallgató csatlakozó évek óta nincsen, az USB-C viszont támogatja a hangkimenetelként való működést. Emellett adott a Bluetooth hangátvitel (AAC kodeken) Apple gyártotta kiegészítőkhöz térbeli hangzással és fejkövetéssel, illetve remek beépített sztereó hangszórópárral is rendelkezik az iPhone, a beszédhangszóró és a multimédiás hangszóró egységes minőségben szólal meg. FM-rádió idén sincs, de ezt csak egy nagyon régi Tumblr poszt miatt írom ide, valószínűleg senki nem számított arra, hogy van a készülékben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés