MG5 menetpróba

Elektromos, kombi és most már elég jó áron van, de nem egy friss konstrukció. Vajon megéri?

Bevezető

Miután a SUV modellek gyakorlatilag kinyírták Európában a kombikat, ezért a gyártók az elektromos hajtású gépkocsik esetében sem törték össze magukat, hogy ilyen modelleket kínáljanak. Ez viszont mostanság mintha változna, az i5-ből is lesz kombi, az ID.7 is kap puttonyos verziót, no meg ott van a Nio is, de ezek mind inkább a prémium szegmensben játszanak, a népkombik villanyos verzióját nagyjából csak az az MG5 képviseli, amiről ez az anyag szól.


[+]

Történetünk ott indul, hogy a SAIC néven futó kínai autógyár 2017-ben bemutatta a Roewe Ei5 nevű autót, ami konkrétan az MG5, csak éppen még elektromos hajtáslánc nélkül és valamivel régimódibb lámpákkal és beltérrel. Aztán ez kapott egy faceliftet 2021-ben, hogy úgy nézzen ki, mint a képeken látható gépkocsi, megkapta a villanyos kivitelt, majd elhozták Európába MG5 néven. És amikor tavaly beesett a hazai piacra, akkor 16 milliót kértek a nagyobb akkus verzióért, ez mostanra 12,6 millióra zuhant be úgy, hogy a kisebb hatótávú verzióért 11 milliót kell a kasszánál hagyni. Vagyis konkrétan ennek a formának ezen az áron nincs ellenfele.


[+]

Aki esetleg olvasta az MG4-ről, vagy a ZS EV-ről szóló anyagainkat, az bizonyára ugyanolyan szkeptikus az MG5-tel, mint amilyen én voltam. Bizonyos szempontok alapján jó ajánlatnak tűnik az összes elektromos MG, mert a hatótáv, a teljesítmény és a méret mind vonzó az adott áron, csak aztán a felszereltségi szintek korlátozott mivolta, illetve a fedélzeti rendszer és a vezetéstámogatási bigyók esetlen működése sokszor bosszantó, ami árnyalja a képet. Meg voltam győződve, hogy ebben az autóban is ugyanaz a rendszer dolgozik, mint a másik kettőben, ami látszatra stimmel is, ám mégis sokkal kellemesebb volt a felhasználói élmény.


[+]

Viszont most is az a helyzet, mint a többi MG esetén: itthon van egy darab felszereltségi szint, aminek Comfort a neve, ehhez egyetlen extrát lehet hozzácsapni: a fényezést. Létezik egy Luxury kivitel is 16-os helyett 17-es kerekekkel, 360 fokos kamerával és digitális klímával… mert igen, teljes meglepetésemre az itthon elérhető MG5-ben manuális klímát találunk csupán.

Kívül-belül

Erősen egyértelmű, hogy az MG5-öt nem ma tervezték meg, egy-két generációval korábbi Corolla, vagy Kia Ceed juthat róla az eszünkbe, noha főleg az első lámpák kapcsán próbáltak valamivel modernebb látványt kreálni. A képeken talán nem jön át, de valahogyan az arányai is mások, mint az európai középkategóriás kombiknál megszokottak: az MG5 valamivel keskenyebb és magasabb a konkurenseknél. A kerek 4,6 méteres hosszúságú autó 1543 mm magas, ami jó 5-8 centivel több, mint bármi hasonló, ez egyébként vezetve is érződik. Nem abból, hogy dülöngélne, hanem inkább abból, hogy valamivel magasabban is ülünk, egy csomó autó felett át lehet látni.


[+]

Rendes kombiként kapott tetősínt, lehajtható üléseket (bár sajnos ezek nem dönthetők teljesen síkba), meglepően nagyvonalú hátsó lábteret és egy különösebb formatervi trükköket nélkülöző, jól belátható karosszériát. Egyedül az orr kialakítása tűnik modernnek, a hullámzó oldalsó övvonal már ugyanolyan régimódinak hat, mint a kerekded hátsó lámpák párosa, de az MG5-öt nem divatozni veszik a népek, hanem közlekedni. Ebben a Comfort felszereltségben a 16 inches kerekek is aprónak tűnnek, ez még jobban kiemeli oldalnézetből is az autó átlagnál nagyobb magasságát.


[+]

Az oldalsó ajtók tágasra nyílnak, láthatóan figyeltek arra, hogy a csukáshang minőségérzete egy kategóriával fentebbi szintet idézzen. Ezzel szemben a csomagtérajtó — bár jó magasra nyílik elektromotor nélkül — nem sikerült tökéletesre, előfordult többször is, hogy nem csukódott le rendesen, hanem félig ugyan megfogta a zár, de ilyenkor újra ki kellett nyitni és rendesen lecsapni. A töltőnyílás az autó orrán van a két lámpa között, ez talán a leginkább praktikus hely, ha töltőoszlophoz kell állni.


[+]

Ahogyan az várható volt, relatív magasra ül be a vezető és a hátsó utasok is. A kilátás korrekt, holttérfigyelő viszont nincs és nem is rendelhető. A vezető előtti műszeregységnek igazából a középső része tekinthető tényleges kijelzőnek, a két oldalsó ív fix piktorgramokkal és szegmenses LCD-t használó számokkal operál, de ezzel nincs baj, mert az összkép mégis koherens. A központi kijelző alatt megint találunk fix gombokat, amelyekkel a hangerőt lehet állítani, vagy éppen a klímát… de nem a hőmérsékletet, hanem van egy on/off gomb az egész szellőztetéshez és egy külön gomb, ami megnyitja a kijelzőn a manuális klíma menüjét, hogy aztán tapicskolással variáljunk, ez a lehető legrosszabb megoldás, rettentő sok időt vesz el az útra való koncentrálásból.


[+]

A két ülés közötti polcon van az a tárcsa, ami az összes elektromos MG-ben adott: R-N-D irányokba forgatható, ha benyomjuk, akkor kerül P állásba. Előtte két billenőkapcsoló van, az egyikkel a menetmód választható (eco, comfort, sport), ez leginkább a gázpedál reakcióját változtatja. A másik kapcsolóra azt írták, hogy KERS, haha, ez ugyebár a visszatáplálás szintjét állítja három fokozatban, de még a legerősebb is kevés az egypedálos vezetéshez. És az autó nem jegyzi meg a beállítást, minden alkalommal a 2-es szinten indul. Miért? Az MG4-nél már elhagyták a külön start/stop gombot, ott evidens volt, hogy a júzer beül, rálép a fékre, választ egy irányt a tekerővel, akkor menni óhajt, itt még előbb életre kell kelteni a rendszert és kiszállás előtt le is kell azt állítani.


[+]

A kormány küllőin normális, fizikai gombok vannak, használatuk teljesen egyértelmű. A bal küllőn kapcsoljuk a médiát (hangerő, léptetés) és a telefont, a másikon pedig az orrunk előtt levő kijelzőn megjelenő adatokat változtathatjuk, alapvetően a vezetéstámogató kijelző és a fogyasztási információk között váltva. Ez utóbbinál lefelé is léptethetünk, hogy több út adatai után az akku feszültségét és a keréknyomást is megnézhessük. A kormánytól balra két bajuszkapcsoló is adódik, a felső az index és a lámpa működtetésére szolgál. A lámpának négy állása van: off, automata, menetfény és tompított. Ha az utóbbi kettőt használjuk, akkor kiszállásnál sípol a verda, hogy leszünk szívesek lekapcsolni, az automata viszont fixen felrakja a menetfényt és sötétben mellékapcsolja a tompítottat, városon kívül viszont hátul nem világít semm nappal, ezt jellemzően csak a Kia oldja meg. Az alsó bajuszkapcsoló a tempomatért felel, tök egyszerű a használata. A végét benyomva aktiváljuk az aktuális sebességen, előre-hátra húzva a kart ki és bekapcsolhatjuk, fel-le irányba pöcögtetve a tempót állítjuk be. Nálam nyert egy jó pontot az MG azzal, hogy az indexkar végén levő kék gombbal a sávtartás kiiktatható.


[+]

Az ülések manuálisan állíthatók, gerinctámasz nincs, de ülésfűtés van (ez ugye az MG4-ből Comfort felszereltség mellett hiányzott). Nekem kényelmi problémáim nem voltak, de a 13 ezer kilométert futott tesztautóban úgy nyikorgott a vezetőülés, mint egy 70 éves kanapé, ami felvet bizonyos kérdéseket. Az első az, hogy ebben ült-e esetleg előttem egy elefánt, ami nyilván minden ülést megviselne, a második viszont az, hogy ha feltételezzük, hogy nem ült, akkor ez mitől nyikorog és levonhatok-e érdemi következtetést az autó általános minősége kapcsán úgy, hogy egyébként minden más minőséginek és stabilnak tűnt. Semmi nem nyekereg, nem zörög, így még jobban előtérbe kerül az összes úthibán megnyekkenő ülés.

Akku, hatótáv

Az MG5 kétféle akkuval kapható. Standard Range néven fut az 50,3 kWh-s LFP akkuval szerelt olcsóbb modell, a gyártó itt 320 kilométeres hatótávot ad meg, a nálunk járt Long Range 61,1 kWh-s NMC akkut kapott, itt papíron 400 kilométerre jutunk el töltés nélkül. És ez simán meg is van, persze konkrétan e-autós szempontból ideális időben, 20 fok körüli hőmérsékletben autókáztunk vidéki főútvonalakon, így a 430 kilométer is összejött, autópálya tempóval viszont inkább csak a 250-280 kilométerrel lehet számolni, de nincs kellemetlen meglepetés, a fedélzeti rendszer is kifejezetten pontosan kalkulál. Ebben a tavaszi időben nekem 15,6 kWh-s átlag jött össze, amiben 25% autópálya volt 130 km/h körül, 65%-ban főút 90-110 km/h-s sebességgel, a maradék pedig lakott terület. És ment a klíma.


[+]

Papíron amúgy a kisebb akkus modell erősebb (177 lóerő), a drágább gép “csak” 156 lóerőt tud, de ezzel is megvan a 7,7 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás, ami bőven elég egy ilyen kombi kapcsán. A rugózás inkább puha, mint feszes, nem lesz egy kifejezett kanyarvadász az MG5, de még földúton sem dobált az autó, hanem inkább ringatott, miközben egyáltalán nem dől ijesztően tempósabb kanyaroknál sem. A zajszigetelés is korrekt, viszont 80 km/h feletti tempó esetén megérkezik a szélzaj a tükrök felől.


[+]

Az MG4-nél nagyon haragudtam a vezetéstámogató rendszerekre, az MG5 jóval kedvesebb autó, nem akar például okvetlenül megölni. A sávtartót be lehet úgy állítani, hogy enyhe kormányrezgéssel figyelmeztessen, ha letérünk a helyes irányról, ez nekem bőven elég, az adaptív tempomat pedig hellyel-közzel az elvártaknak megfelelően működik. Azért nem teljesen, mert emelkedőn és lejtőn néhány km/h-val lefelé és felfelé eltér a beállított értéktől (azért ezt mostanra már rég meg tudja ugrani amúgy az iparág) és kissé darabosnak érződik a lassítás-gyorsítás művelete is, ha másik autót követünk. Érdekes módon a vészfékezési figyelmeztetés is jóval barátságosabb, noha nem ezen múlt, hogy egy takarásból a főútra kiszaladó kutyát nem lapítottam ki, hanem azon, hogy egy Trabant után mentem 40-nel és tényleg állóra lehetett fékezni az MG5 1562 kilogrammos tömegét a hatékony fékekkel.


[+]

Tölteni AC-n 11 kWh-val lehet, konnektorról nyilván lassabban, de ehhez leszünk szívesek venni egy ESVE kábelt, mert azt nem kapunk az autóhoz. DC-n papíron 87 kW-os a maximális etetési tempó, ezt amúgy hozza is elég hosszan, 50%-nál már kicsit csökken, de 80%-ig ott is megvan a 60-70 kW. Ha tudjuk, hogy a töltőhöz érkezünk, akkor be lehet kapcsolni a menüben az akkumulátor temperálását, ezzel némileg gyorsítandó az ügymenetet.

Fedélzeti rendszer

Az MG5 fedélzeti rendszerének logikáját ismerjük az MG4-ből és a ZS EV-ből is, de azért ez mégsem ugyanaz a megoldás. Egyrészt nem tud magyarul, ami talán elriaszt pont néhány olyan, talán idősebb vásárlót, akik egy elektromos kombit vennének. Ez egyébként azért érdekes, mert a menürendszer elemei kottára ugyanazok, mint a másik két modellnél, nem létezik, hogy ugyanazt a txt fájlt ne lehetett volna az MG5 agyába is bemásolni… és engem az ilyesmi bosszant a leginkább nem csak a kínai telefonoknál, de a jelek szerint most már a kínai autóknál is: a szoftver mindig sokadrendű, miközben manapság már ez (is) adja el az autót.


[+]

Viszont most is adott a CarPlay és az Android Auto — de most is csak kábelen. Egy USB-A és egy Type-C csatlakozó van a középső pult alatt, de csak az előbbi alkalmas adatátvitelre. Érdekes módon az MG5-ben levő kijelző érintésérzékelése több szinttel jobb, mint az MG4 rezisztívnek tűnő megoldása, itt lehet rendesen görgetni. Már kiosztottunk két pofont a manuális klíma és annak kezelőfelülete kapcsán, de kicsit morognék a hátsó kamera színvonalán is (ebben már Comfort szinten van, az MG4-ben csak radar), mert az egy dolog, hogy nem túl szép a képminőség, de a felrajzolt segédvonalak nem sokat segítenek, mert szélesebbnek mutatják a torz képen az autót, mint amekkora az a valóságban. Szintén szomorú, hogy első szenzoraink annak ellenére nincsenek, hogy tábalfelismeréshez való kamera (23%-os hatékonysággal) és a tempomathoz szükséges radar ott van a kocsi orrában, szóval elnézést, bocsánat, de mennyire lett volna óriási feladat ezeket bevonni a parkolási manőverezésbe?


[+]


[+]

Ha a klímapanelt kiveszem a képletből, akkor igazából a fedélzeti rendszer korrekt. Például remek részletességű statisztikát mutat az akkumulátor állapotáról, a töltés helyzetéről, még a 12V akkut is monitorozza. A zene jöhet USB-ről és Bluetooth-on át is, kapcsolgatható az ajtók záródása és a lámpák működése, ha pedig a távolból is akarjuk nyaggatni a kocsit, akkor van app, amit a kijelzőre rajzolt QR-kóddal tudunk összekötni az autóval. Itt a szokásos dolgokat fogjuk találni (nyitás, zárás, hűtés, fűtés, pozíció, útvonalterv, akku állapota), néha kicsit sokat kell várni a válaszra, de alapvetően működik. Viszont azért érezhetően lenne még feladat a fedélzeti rendszer kapcsán, például a TA funkció (közlekedési hírek) detektálása a rádiónál ugyan megvan, fel is ugrik egy ablak, hogy most zajlik a bemondás, de azt hiába okézzuk le, addig ugrik fel folyamatosan, amíg le nem ment a közlekedési blokk a csatornán. Úgyhogy inkább kikapcsoltam az egészet a francba.


[+]

Magam sem gondoltam volna, de az MG5 a leginkább barátságos MG a jelenlegi elektromos kínálatból. Lehet, hogy ebben benne van, hogy kicsit régimódi és még nem akar egy techie-paradicsom lenni, a boomer fejemnek pedig ez szimpatikusabb, de inkább arról van szó, hogy mindazok a vezetéstámogató és egyéb funkciók, amik mondjuk az MG4-ben kvázi kikapcsolhatatlanul megvannak, azok itt egy gombbal kiiktathatók és egyébként sem akarják átvenni az autó fölött az uralmat. Az is benne lehet, hogy nem vagyok a SUV-ok nagy barátja és jobban értékelek egy klasszikus, rendesen pakolható kombit, esetleg az is befolyásolja a véleményem, hogy ez az autó mindennemű feltűnés nélkül van jelen a forgalomban, egyedül egy 50-es bajszos tag nézte meg jobban, aki egy Astra Classic kombiból szállt ki. Pont ő a célcsoport. Meg a jelek szerint kicsit én is, a Luxury felszereltségben meglévő digitális klíma és 360 fokos kamera nagyon kéne ebbe az autóba, de amúgy ezen az áron… igazából konkurens nélkül létezik. Más kérdés, hogy akar-e bárki is olcsóbb árfekvésű, elektromos kombit kínálni, vagy mindenki lemondott már arról, hogy az európai piacon a SUV-okat övező őrület mellett ezeknek van bármi esélyük. Az MG-nek sok dolga van még a szoftverrel, sok dolga van még a különböző felszereltségi szintek értelmes kialakításával és persze érdekes lesz majd, hogy 4-5 év múlva mennyire bizonyulnak tartósak ezek az autók, de amúgy az irány nem rossz, csak nagyon a nyakukra fog nőni a BYD (és még egy sereg más kínai gyártó). Az viszont látszik, hogy annyit már elértek, hogy a tradícionális gyártók is elkezdtek engedni az árból, most mintha megint lenne árverseny az e-autók piacán (amiben vastagon benne van, hogy nem annyira kapkodják ezeket a vásárlók). Őszintén szólva az MG5-tel minden hülyesége mellett is együtt tudnék élni.

Csak az ülés ne nyikorogjon.

Bog

Előzmények

  • MG4 menetpróba

    Mindenképpen van fantázia az MG4-ben, az alapfeladatokat olcsón kipipálja, de többet akar nyújtani, mint amire képes.

  • MG ZS EV menetpróba

    A konstrukció nem friss, viszont méretéhez képest kedvező áron érhető el az egykoron brit, mára kínai márka városi crossovere, de bizonyos dolgokban érezhetően nem tudták az európai szintre hozni a gépet.

Hirdetés