Xiaomi 14 Ultra - Leica hercegnő

Idén szinte minden összeállt, és ez a Xiaomi kameratelefon itthon is kapható.

Fotós képességek

A kamerás trónt ostromolta tavaly a Xiaomi 13 Ultra, csak nem felénk, a 14 Ultra viszont megvásárolható itthon, így hatalmas a szintugrás az elérhető legjobb gyártói modellhez képest. Sony IMX-ről Sony Lytia szenzorra lépett elő a 4K 120 fpssel is rögzítő főkamera, amely immár f/1,63 (egy példa) és f/4 között (egy másik) állítja a rekeszértéket a mélységélességgel való játékért, méghozzá folyamatosan. Átvette a szupermakró szerepet a 3,2x-s teleobjektív (példák lejjebb), több fényt fog be az 5x-ös egység (f/2,5-ös blende), és végre opció a 4K felvétel az előlapon, remek nappali (60 fps, egy példa) és felejthető, zajos esti minőséggel (25 fps, egy klip).

  • Előlapi kamera: 32 MP OmniVision OV32B40, 1/3,14”, 22 mm, f/2, fixfókusz, 4K/60 fps
  • Főkamera: 50 MP Sony LYT-900, 1”, 23 mm, f/1,63-f/4, PD + lézer AF, OIS, 8K/30, 4K/120 fps
  • 3,2x-es zoom: 50 MP Sony IMX858, 1/2,51”, 75 mm, f/1,8, PDAF, OIS, 8K/30, 4K/60 fps
  • 5x-ös zoom: 50 MP Sony IMX858, 1/2,51”, 120 mm, f/2,5, PDAF, OIS, 8K/30, 4K/60 fps
  • Ultraszéles: 50 MP-es Sony IMX858, 1/2,51”, 12 mm, f/1,8, PDAF, 8K/30, 4K/60 fps

Szelfik (1-2. kép) és 35, 50, 75 mm-es hátlapi portrék (3-5.)

[+]

Az előlapi önfotók 32 megapixelen ugyanakkor továbbra is feleslegesen nagy felbontásúak, nincs autofókusz, nem mindenhol egységes az élesség, jobb lett volna egy 12 megapixeles szenzor. Erre a felbontásra skálázva amúgy rendben van a részletesség, akárcsak a bőrtónusok, és kifejezetten jó a háttérelmosás. Este a masszív zajszűrés mindent elront. Hátlapi portrét a főkamerával (23, 35 és 50 mm), illetve a 3x-os zoomegységgel lőhetünk (75 mm) mindjárt élesebb képpel 12,5 megapixelen, remek háttérelmosással, ám túl sok kontraszttal és hűvös színekkel. A szelfik és a portrék ugyanakkor készültek.

Leica Authentic (1. sor), Leica Vibrant (2.), Google Camera képfeldolgozás (3-4.)

Ha már a telefon Leica optikákat használ, a megkérdezi: visszafogott színekkel és természetes, harsány kontrasztokkal operáló Leica Authentic képfeldolgozást szeretnénk használni (1. sor), avagy jobban megdolgozott Leica Vibrant sémát (2.) – a kettő között utólag bármikor válthatunk. Én a Vibrantet javaslom: kis extra élesítés és telítettség belefér, a fény-árnyékok HDR kezelésével javul a dinamika, bár egy kis túlexponálás jellemző marad. Ezért telepítettem a Google Kamerát ebből az APK fájlból: a Pixel-feldolgozás a 14 Ultrán is visszafogott expozícióval és túlélesítés nélkül operál (3-4. sor), este pedig a zajszűrés is óvatosabb. Ezekre a képekre érdemes visszatekinteni az optikák külön elemzésekor.

50 megapixel, normál, 3x-os, 5x-ös és ultraszéles kamera

A Xiaomi szoftverrel mind a négy kamera tud 50 megapixelen menteni, ám csak a normál hoz gyakorlati részletelőnyt, és az is csak nappal, ugorhatunk.

Főkamera, 12,5 megapixel

Automata módban, Leica Vibrant sémával a piac legjobb részletességét kapjuk 12,5 megapixelen, kis élesítéssel és profi lencserajzolattal. A dinamika remek, bár nem iPhone/Pixel szintű, a színek megbízhatóak és a minőség este is kiváló, bár ilyenkor már komolyabb a zajszűrés. A fényes metrókijárat a sötét Széll Kálmán téren kihívás minden mobilnak, és ezt bizony a Xiaomi túlexponálta a Google Kamerával szemben (lásd fent). Koromsötétben épp fordítva, az S23 Ultra lát többet (katt), viszont a Xiaomi Ultra felvétele a részletesebb (egy példa). Akad egy kellemetlen feature: ha épp nem fotózunk, a főkamera enyhe rázásra lötyög a tokjában, ami bár nem hiba, a mobillal kocogva például zavaró, és ez aligha jó dolog hosszútávon.

2x-es szenzorzoom, 12,5 megapixel

A piac legjobb szenzorszintű nagyításával folytatja a Xiaomi: nappal minden téma és részlet tűéles, este pedig a jól megvilágított első két példa az remek dinamikával, túlexponálás nélkül, ezúttal a metrókijárat is rendben. Sötétebb utcába tévedve bekapcsol az éjjeli mód és alacsonyabb felbontásról skáláz fel, így közepes a részletesség, továbbra is remek dinamikával (utolsó két kép).

3,2x-es zoom, 12,5 megapixel

Kitűnő a 3,2x-es teleobjektív rajzolata: mindenhol és mindenkor tűéles a kép kis élesítéssel, és este is jó marad a minőség észrevehető zajszűréssel. Következetes a fehéregyensúly és az expozíció, bár előfordul túlexponálás – a metrókijáratnál újfent a Google Kameránál az előny.

5x-ös zoom, 12,5 megapixel

A periszkópos teleobjektív zárja a kitűnő zoomsort: tűéles nappali felvételek készülnek jó dinamikával, a Pro Maxnál és a Galaxy Ultránál tisztább rajzolattal, megbízható színekkel és extra élesítéssel, kontraszttal, illetve telítettséggel. Az előnyből estére hátrány lesz: visszafogottabb zajszűréssel jóval élesebbek az S24 Ultra példái, de a Google Kamera is jobb képet ment a 14 Ultrán.

10x-es szenzorzoom, 12,5 megapixel

Mivel az 5x-ös kamera 50 megapixeles, elérhető 10x-es szenzorzoom, csak kézzel kell rá váltani. Nappal látványosan bedolgozik az AI az extra élességért, illetve kicsit sok a kontrasztból és a színekből, mégis jóval több a részlet a tisztán digitális nagyításnál vagy épp az S24 Ultra eredményeinél. Este viszont egyik sem készít túl jó minőségű felvételeket, túl kevés a szenzorra jutó fény.

Ultraszéles kamera, 12,5 megapixel

A negyedik kamera a piac legszélesebb látószögét kínálja a torzításkorrekció miatt a széleknél átlagos, máshol remek részletességgel. A dinamika jó, de nem kiemelkedő, így a túlexponált részek néha jobban kiégnek, lásd legfelül az első vagy a metrókijáratos példát – illetve a Google Kamera dinamikusabb válaszát. Este a zajszűrés egyértelműen túlzó: rengeteg részletet veszítünk miatta a széleknél, ami persze a komplett piacra igaz, rendre gyengébb minőséget szállítva a főkameránál. A Xiaomi akkor léphetné le riválisait, ha 1/2,51”-ről jóval nagyobb szenzorra váltana.

Makrók: 3x-os (1. sor), 2x-es, (2.), 5x-ös (3.), ultraszéles (4.)

A közelképeket a bőség zavara jellemzi: mind a négy lencsével lőhetünk makrót, és száz fotó után sincs egzakt válaszom, mikor, melyik a legjobb. Ha rendkívül jól kiemelt részletekre vágyunk DLSR szintű háttérelmosással, a szupermakró mód a barátunk, amely a 3x-os kamerával, 10 cm-ről fókuszál a méhecske, a moha, a pitypang vagy a tulipán apró részleteire (1. sor). 2x-es szenzorzoommal a téma mobilszinten éles, kellemesen elmosott háttérrel (2.), 5x-ös zoomra váltva, 30 cm-ről pedig ugyanazt más perspektívából mutathatjuk meg (3.) – az ultraszéles kamerával, 4-5 cm-ről és kevesebb háttérelmosással megint más látószögből (4.). A kreativitásunkon múlik, mikor melyik jön kapóra, ennyi optikával és opcióval pedig simán versenyben van a 14 Ultra a fotós aranyéremért.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés