- Megvásárolható a legolcsóbb kagylótelefon
- Huawei Watch Fit 3 - zöldalma
- Poco F3 - a mindenes, de nem mindenkinek
- iOS alkalmazások
- Dobta a zoomkamerát az új Sony Xperia 10
- Mobil flották
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Az IQOO-nak sikerült fokozni a Neo9 Pro-t
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
Hirdetés
-
xDefiant - Íme a végleges gépigény
gp Az ingyenes FPS a mia naptól végre játszható lesz minden platformon.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Az IQOO-nak sikerült fokozni a Neo9 Pro-t
ma Alapból elkeserítő volt, hogy az IQOO szemtelenül jó árú csúcsmodellje nem hajlandó ideutazni, most forgattak még egyet a tőrön.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Vesa
veterán
"de az igenis zavar, hogy egy ilyen kategóriájú autó nem kapható 4-6millió közötti árazással! "
Jártál mostanában autószalonban? 4 millióért már régen nem kapsz semmit. Nemhogy EV-t, ICE-t sem. Létezik olcsó(bb) EV, de nyilván nem ebben a szegmensben, nem ilyen méretben, nem ekkora akkuval. Almát, almához kell hasonlítani.A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Ez a hatótáv probléma értelmetlen. Egyrészt, legtöbbször olyanok jönnek az 1000km-es dízel hatótávval, akik 5k HUF-fért tankolnak a dízel autójukba, aztán 4 nap múlva ismét.
A legtöbb ember nem tol le egyben 7-800km-t, mert trombózist kap az ülésben, vagy egy barátságos katéterre köti magát és a családját, hogy a WC miatt se kelljen megállnia. A többség ICE-vel is megáll kb. 300km után, és nem 1 percre, hanem 15-20-ra, ami már majdnem egy teljes töltésnyi idő.No para! 400km hatótáv már bőven élhető. Ha már bele akarsz kötni az EV-be, akkor tedd valós hátrányokkal. A hatótáv nem az.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Természetesen nem való mindenkinek EV, ezt a legtöbben elmondják. Nem tudom mi van Albániában, arra nem járok, és nem is akarok. Nyugaton viszont ez nem probléma, jól kiépített a töltőhálózat. Ezzel együtt természetesen lehetnek kellemetlenségek, pl. ha foglalt az összes, vagy hasonlók. Egyelőre ez nagyon ritkán fordul elő.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
válasz forumpista #23 üzenetére
"Felgumizni ujabb 1 millio (de ha kell teli, nyari szett akkor mindjart ketto)."
Honnan jönnek ezek a számok?
Egy Michelin E-Primacy - 235/50 R19 méretben, Xtra Load, direkt EV-kre való 90k. Abból 4db ugyebár csak 360k. És ez nem egy alsópolcos gumi. Ennél sokkal olcsóbban is lehet középkategóriát kapni. Kb. így születnek a konteók.[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Nem tudom, egy futárnak megfelelő-e, de én 3 éve napi szinten vezetek EV-t. Soha, egyik sem fordult még elő. Ilyennek, hogy lemerült, a közelébe nem jártam és senki más sem az EV közösségben, ahol napi szinten rengeteg EV tulajdonos megfordul. Nagy ritkán bele lehet futni foglalt töltőbe, de a jobb appok ezt már előre jelzik, és nem terveznek oda töltést. Alapigazság viszont -egyelőre-, hogy az elektromos autó főleg azoknak áldás, akik házban laknak, vagy olyan társasházban, ahol van kocsibeállójuk/garázsuk és kiépíthető oda töltő. Lakásból én is tízszer meggondolnám még, hogy vegyek-e.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
válasz forumpista #32 üzenetére
ID7-en az általam írt méret van gyárilag! Persze, lehet rá kérni 20-ast is, de még akkor is messze vagyunk az 1 millió/gumiszett ártól, még úgy is, hogy prémium gumival számolunk. Középkategóriás gumival jóval olcsóbbra jön ki.
Vannak drága mulatságok egy EV-n, de nem a futómű, hanem pl. az inverter, a hajtómű, vagy maga az akkupakk. Utóbbira viszont szinte minden gyártó 8év garit ad és többségében utána is felújíthatók, vagy csere esetén a régi eladható, így soha nem a teljes árral kell számolni egy új akkupakk esetén. Viszont ha megnézed egy -hasonló kategóriás- ICE motorgenerál árát, nem sokkal lesz kevesebb, ahogy a kettőstömegű, a részecskeszűrő, a turbó és a többi szokásos javítás sem. Az autó egész életére vetítve pedig, bizonyosan nem jössz ki jobban az ICE-vel. Az én EV-mben már 100k km van, de még az eredeti féktárcsa/fékbetét van az autón. Most volt kötelező szervizen, és még mindegyik fényévekre van a cserétől, a betétnek a fele sincs lekopva. ICE-n ilyenkor már minimum egyszer tárcsa csere, és legalább kétszer betét csere volt.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
MIndig el van mondva, hogy az EV nem mindenkinek élhető megoldás! Ahogy írod, egyéni igényektől függ.
Illetve megjegyezném még, hogy léteznek alternatívák, pl. a PHEV. Bár 3 éve EV-zek, én is arra jutottam, hogy a hosszú utaknál még nem szeretnék ennyi időt veszteni. Ezért esett a választásom egy olyan PHEV-re, ami képes megtenni tisztán elektromos hajtással 100-110km-t, vagyis hétköznapokon gyakorlatilag EV-ként tudom használni, a füstös beindítása nélkül. Azonban, ha messzire kell menni, akkor ott a benzinmotor és lehet tolni korlátok nélkül a távokat. Nekem ideális, de másnak lehet, hogy ez sem felelne meg a saját igényeihez.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Az ICE-k is tömve vannak már elektronikával, itt csak a hajtáslánccal érdemes számolni egy összehasonlításnál. Tehát eleve nem jól számolsz. 10-12 éves EV-kből egyre több van, többségében élnek és virulnak. Pont ugyanúgy számít itt is a tulajdonos(ok) használati módja és karbantartási hajlandósága, mint az ICE-k esetében, annyi eltéréssel, hogy az akku élettartamára nem elsősorban a futott km van hatással, hanem a töltési ciklusok száma. Egyelőre nem látni, hogy a 10éves EV-k tömegesen mennének bontóba, sőt!. Még az 1-es Leaf-ek is közlekednek vígan, pedig azok akkuja a temperálás hiánya miatt ismert módon jobban degradálódik, mint a többi típusnál.
A fejlett világban többségében nem 20 éves autókkal járnak, ne a magyar rögvalóságból indulj ki, mert a gyártók sem erre alapoznak, nem ezzel terveznek. Hanem azokra a piacokra ahol az új autó eladásaik pörögnek. Ettől függetlenül sem látom, miért ne mehetnének az EV-k is 20évet? Gyakorlatilag az akku az egyetlen, ami GTK-ra tud tenni egy ilyen autót -az sem feltétlenül-, de mint látjuk, a kezdeti tech is simán visz 12 évet, és jönnek az új akkuk, tartósabb életciklussal.
EQS kapcsán pedig sajnos a modern autó hater vályi istván hatását látom rajtad, különben nem mondtál volna ekkora butaságot. Ha valós képet szeretnél kapni, javaslom, menj el és próbáld ki, vagy minimum nézz meg olyan külföldi videókat, ahol hozzáértők tesztelik az autókat, mert vályi nem az. Vályi nem érti a modern autókat, nem véletlenül nem beszél soha semmit a beépített rendszerekről, mert nem tudja használni, sokszor a létezésükről sem tud. Leragadt az autók hangjánál, a V8-nál, meg a benzinszagnál. Persze mindenki úgy hagyja magát félrevezetni ahogy akarja.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
"Még mindig elég szörnyűnek tűnik ez az érintőgombos / érintéképernyős kezelőfelület..aki használja, mennyire kap agybajt tőle? Megszokható?"
Nagyban függ attól, hogyan van implementálva. Ha ezer almenün keresztül kell eljutni egy funkcióig, az biztosan nem jó. Ha viszont jó a GUI, akkor az ég világon semmi hátrányt nem jelent. A kocsimban gyakorlatilag nincsenek gombok, kivéve az elakadásjelzőt és még 1-2 fontos gombot. Ellenben van egy kiváló hangvezérlés, hozzá sem kell nyúlni menet közben a képernyőhöz, és még gombokat sem kell tekergetni. Csak közlöm szóban az autóval, hogy mit szeretnék, és megcsinálja. Ezzel együtt azt gondolom, ha már gombokat akar valaki, akkor azt úgy kéne megcsinálni mint a BMW iDrive, ami a mechanikus szegmens valaha volt létező legjobb vezérlési rendszere (volt, mert a Neue Klasse érkezésével ezt is kivégzi a BMW). Nem okolható érte, mert helyette egy igen kiváló hangvezérlés lesz az autókban -már jelenleg is van-, ami még sokkal biztonságosabb a tekerőgomboknál is.
"Ez a funkció egyébként kikapcsolható permanensen?"
Típustól függ. Legtöbbször igen. Ami biztosan kikapcsolható, az az adaptív tempomattal történő összekapcsolás, ugyanis csak akkor lassít automatikusan, ha ez aktiválva van. De ez nem kötelező, a vezető állítja be ahogy akarja. Egyéb esetben csak villog a tábla ikon a műszerfalon vagy a HUD-on.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Csak nem mindegy, hogy az az extra milyen minőségű. Amíg a BYD Atto-ban a sávtartó konkrétan használhatatlan, mert autópályán a leállósáv és a külső sáv vonalán visz, addig a német prémiumban úgy tartja a sávban az autót mint a kisangyal. Vagy pl. amíg a Volvo HUD egy pár pixeles, gyakorlatilag testreszabhatatlan légypiszok a szélvédőn, addig egy BMW-ben ez maximálisan testreszabható és kiválóan használható. Nem elég az, hogy valami "benne van". Azt is nézni kell, hogyan és milyen minőségben működik. Ugyanakkor pl. a Skoda ENYAQ-ban már 2021-bem is elérhető volt az Augmented Reality a HUD-on, ami elég menő és nagyon jól működik. Ilyet túl sok HUD még nem tud, pl. a Mercedes és a VW egyes típusai, meg még pár autó tudja csak.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
válasz LurkerSheik #201 üzenetére
Ez mivel nincs így? Ház, bútor, telefon, ruha, akármi...Ha mindent mindig racionális alapon vennénk, unalmas lenne az élet.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
válasz LurkerSheik #208 üzenetére
"A hsz arrol szolt miert nem csak jo konstrukcioju autokat veszenek az emberek."
Igen, de ez egy összetett kérdés. Hanszáltautónál már van esély arra, hogy konstrukció-hibás autót el tudjuk kerülni, mert pár év alatt kiderülnek a tervezési hibák. De új, vagy nagyon fiatal autónál -hacsak nincs már sok éve gyártásban- ezt még ha akarja sem tudja senki kideríteni.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
válasz forumpista #227 üzenetére
Na de akkor miért vagy annyira EV ellenes? Az EV-k többsége faék egyszerű, pont megoldja az agyonbonyolított ICE-k problémáját.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
A szoftver meg hagyján, azzal nem szokott gond lenni, viszont egy inverter vagy hajtómű, tud költségeket okozni. Viszont a mechanikai oldal körökkel egyszerűbb, nincs bonyolult motor hengerekkel, szelepekkel, olajjal, turbóval, nincs bonyolult váltó kettostomeguvel, nincs kipufogó rendszer és lehetne sorolni. Féket is kb. 150k km után kell megnézetni, hogy cserés-e már. Barátom kocsijában 130k km után csak azért cseréltek betetet, mert tartott az anyagfaradastol. Kopás alapján meg maradhatott volna.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Ha megnézed az első generációs EV-ket (1-es Leaf, i3; Ioniq), de akar a Tesla első modelljeit is, mai napig mennek. Pedig ezek már 10-12 évesek. 15 évet gond nélkül elmennek, feltéve persze, ha az előző tulajok megfelelően használták. De ez az ICE esetében is így van. Most pedig már szerelik az újabb technikát, melyek fejlettebbek, tartósabbak. Egy akkupakk a statisztikák szerint, túléli az autót.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Sikerült a leggyengébb típust példának hozni -ami egyébként önmagához képest még így is jól teljesít-. Egy rendes akku temperálással ellátott i3, de még a léghűtéses Ioniq is bőven sokkal többet megy el, az akkuk degradációja messze nem olyan intenzív, mint a Leaf-nél. Számos tesztet megnézhetsz az Ioniq-ról, ahol 6-7 éves autók, 150k km.-el még mindig 100%-os az akkuja, és még a 28kWh-s Ioniq is képes -megfelelő lábbal-, városban, tavasztól-őszig 220-250km-t megtenni, ennyi idősen is. A miénkben 120k km van jelenleg, az akku SOH, OBD olvasóval most olvastam ki, még mindig 100%! A párom képes vele 7,8-8,5kWh fogyasztással járkálni, klímával sem megy 10-11kWh fölé.
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Ma már természetesnek veszed, hogy minden sarkon van egy benzinkút, így nem igazán objektív az összehasonlításod sem. Eleve, minden egyes kúthoz napi szinten kell szállítani tartálykocsikkal az üzemanyagot, amit valahova be is kell tudni tölteni, tehát minden egyes kút alatt hatalmas tartályokat kellett telepíteni. Pedig még nagyon messzire sem kéne visszatekinteni. A "rendszerváltás" előtt, alig voltak kutak MO-n. Ilyen ÁFOR és hasonló rémségek is csak időnként bukkantak fel, főleg vidéken. Mi lehetett itt a 60-as években? Semmivel sem volt egyszerűbb kiépíténi a rendszert, mint monst az elektromos verziót, és ha már csak azt nézzük, hogy az EV töltőkhöz a kiépítést követően csak vezetéken vándorol az áram, és nem kell napi szinten tartálykocsik ezreivel bohóckodni, már önmagában sokkal jobb a helyzet.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Ha a brutto/netto kapacitásra gondolsz, akkor az nem koreai specifikus. Az első Leaf-eket leszámítva, szinte minden autóban brutto kapacitással szerelik az akkut, hogy legyen miből degradálni. Ez egy okos megoldás, és neked felhasnzálóként teljesen mindegy, hogy ezt így oldják meg vagy máshogy, mert eleve a netto kapacitás képességével veszed az autót, amit így még évek múlva is hozni fog. Mint az a gyakorlat is mutatja.
Nekem egy 28-as Ioniq van a Mercedes mellett. Ez léghűtéses. Azért példálózok vele, mert 3 évesen vettem, nálam van 3 éve, most 120k km-nél jár és még mindig 100% a SOH. Egy hete olvastam ki OBD-vel. Nem tudom Te mivel és miért példálózol, de nekem konkrétan van ilyen autóm, ahogy modern PHEV-em is van.
A Mercedesben is brutto/netto kapacitású akku van, amiből én csak a nettót látom. Nagyon okos megoldás.[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
A 7 személyesnél szerintem nem a csomagtér a probléma, hanem a súlykorlát. A rakodást meg tudod oldani tetőboxal is, nagyobb családokat mindig így látok vonulni (nekem is volt S-max, óriási csomagtartóval, de még így is tettünk rá boxot amikor már nagyobbak voltak a srácok). Persze egy Thule box nem olcsó, cserébe egy XL körüli méretűvel plusz 500 liter csomagtérhez jutsz. Emiatt én nem aggódnék a helyedben, viszont 7 személy, plusz számukra a csomagok összsúlya egy olyan kocsiban, amit nagyobbrészt alapvetően 5 személyesnek terveztek -csak bepaszíroztak még két ülést hátra-, már inkább limitálja a használhatóságot.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
"Létezik az úgynevezett hidden buffer"
Ez a valóságban maga a nettó/bruttó közötti rész! Te azzal kevered össze, hogy szintén ez a többlet puffer kapacitás szolgál a teljes lemerítés/teljes feltöltés (túltöltés) kivédésére is, ami egyébként szintén az akkumulátor élettartamának növelését, és a degradáció mértékének csökkentését hivatott segíteni. A bruttó és nettó kapacitás közötti rész a puffer, és egyre több gyártó rendszere működik úgy, hogy az akku degradációt is innen "pótolja"! Mivel egy autót -általában, mert erre szabvány egyelőre nem létezik- a nettó kapacitás képességével vásárolsz meg, teljesen lényegtelen, hogy a degradáció az általad nem hozzáférhető bruttó kapacitásból jön le, mert számodra az lesz a lényeg, hogy az autó 6-8 évesen is hozza-e azt a hatótávot, amivel megvásároltad.
Ráadásul szalmabáb érvelsz, mert senki nem állította, hogy az XY típusú autók akkumulátora nem degradálódik! Természetesen degradálódik mindegyik, de a puffer mértékéig ebből nem veszel észre semmit, nem csökken a hatótáv, tehát a 100% SOH a használti értékre vonatkozóan valós. Teljesen irreleváns, hogy a bruttó kapacitást már nem tudja az akku, mert ez téged a gyakorlatban nem érint! Nyilván, előbb-utóbb "elfogy" a puffer, onnantól a nettó kapacitás SOH-ban is láthatóvá válik, és a hatótáv is csökkenni kezd.
Úgyhogy ez nem valami gonosz trükk az illuminatitól, hanem egy nagyon okos megoldás a gyártók részéről.A "léghűtás/vízhűtés/nulla hűtés" témája pedig az akku élettartamára vonatkozóan került megemlítésre, mert hatalmas szerepe van abban, hogy az XY modell akkupakkja mennyire lesz tartós! Javaslom átnézni a thread-et kronológiai sorrendben.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
"A hidden buffert leírtam, nézz utána"
Tehát akkor mégegyszer: A "hidden puffer" ugyanaz, ami a nettó feletti bruttó tartalék és _mindkét_ funkciót ez a terület látja el! Vagy hogy gondolod? Van egy szeparált harmadik cellacsoport az autóban a titkos koreai megoldásnak? Eszem megáll. Neked kéne művelődni, mert láthatóan halvény lila gőzöd nincs az egészről.
Szerintem Te csak képeken láttál elektromos autót. Ahogy a többi hasonló fogalmatlan fotelhuszár! Szövegértésed pedig nulla. üdv![ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy A55 5G / Awesome Navy / 128 GB / Kártyafüggetlen / Számla + Garancia
- Apple WATCH Ultra 2 2027.03.05. Apple garancia
- Samsung Galaxy Note 20 Ultra 12/256GB gyári független új kijlező, akku stb
- Eladó Xbox Series X 1TB
- Új, egyszer kipróbált Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, extra kiegészítőkkel eladó
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest