Asus Zenfone 11 Ultra - nagyra nőtt

A ROG Phone 8 Pro visszafogottabb változata az eddigi legnagyobb Zenfone, ami méretével a piaci igényekre reflektál.

Kamera, multimédia

Összesen négy kamera található a Zenfone 11 Ultrán, ezek közül az egyikben található Sony szenzor, a többit az OmniVision szállítja be a tajvani cégnek. A hátlapi kamerahármast már ismerhetjük a ROG Phone 8-ból, ahogy az előlapi kamerát is, nem változott ennél sem például a fix fókusz. A főkamera Sony IMX890-es szenzort használ, a natív felbontás 50 megapixeles. Van hozzá egy hattengelyes gimbal optikai képstabilizátor, támogatott a PDAF és a videózás felső határa 8K, ám változatlan a 24 másodpercenkénti képkockával. Az ultraszéles kamera 13 megapixeles, ez egy OmniVision ov13b szenzort kapott és fix fókusszal fotóz vagy videóz, akár 4K-ban 30 fps-sel. A teleobjektív szintén OmniVision, ám ez egy 32 megapixeles ov32c szenzor mozgáskövető autofókusszal és optikai képstabilizátorral, de csak FHD 60 fps videofelvételi képességekkel és fix 8 megapixeles képrögzítéssel. Szintén 32 megapixeles az előlapi kamera és OmniVision gyártotta az érzékelőt, ez egy ov8856 szenzor. A fókusz itt is fix, és a videózás felső határa FHD, de már csak 30 másodpercenkénti képkockával. Hogy miért, azt nem tudni.


[+]

Az Asus Zenfone 11 Ultra kamerái:

  • Főkamera: 50 MP Sony IMX890, f/1,9, 24 mm ekv., 1/1,56”, 1 mikronos pixelméret, PDAF, hattengelyes gimbal OIS, maximum 8K 24 fps videófelvétel
  • Teleobjektív: 32 MP OmniVision ov32c, f/2,4, 65 mm ekv., 1/3,2”, 0,7 mikronos pixelméret, PDAF, OIS, 3x optikai nagyítás, maximum 1080p 60 fps videófelvétel
  • Ultraszéles: 13 MP OmniVision ov13b, f/2,2, 13 mm ekv., 1,12 mikronos pixelméret, fix fókusz, maximum 4K 30 fps videófelvétel
  • Előlapi kamera: 32 MP OmniVision ov8856, f/2, 22 mm ekv., 1,12 mikronos pixelméret, fix fókusz, maximum 1080p 30 fps videófelvétel

A videózás mellett vannak más furcsaságai is a Zenfone 11 Ultra kamerás felhozatalának. Például a 32 MP-es RGBW szenzort használó előlapi kamerával csak 8 megapixelben fotózhatunk, teljes felbontásban nem. A hátlapi kamerák közül is csak a főkamerát lehet teljes felbontásban használni a profi módban is, a többi csak az automatika által kezelt felbontásban rögzít. Aminek következményeként úgy alakul a helyzet, hogy a főkamera 12,5 megapixelben, a teleobjektív és az előlapi kamera 8 megapixelben, az ultraszéles kamera pedig 13 megapixelben készít képeket, jobb lett volna valami egységes megoldást találni. A kamerák színkezelése sem igazán sikerült koherens módon, ez este látványosabb, de az általános minőségük ettől függetlenül hasonló, viszont inkább a felső-középkategóriás modellekhez viszonyul a gyári képalkotó algoritmus eredménye, mintsem csúcstelefonokéhoz.

12,5 MP főkamera

50 MP főkamera

12,5 MP főkamera, 2x nagyítás

A Sony szenzort használó széles látószögű kamera jónak mondható, de semmiben sem kiemelkedő és nem ér fel a Pixelek, az iPhone Prók vagy a Samsung Galaxy S-széria mellé. A részletesség jó, de nem tökéletes, helyenként agresszíven túlélesít a feldolgozás. A színek természetesek, a dinamika és a kontraszt beállítása viszont időnként hibás, természetellenes eredményt szül. A 2x gombot megnyomva még az 50 megapixeles szenzort használja a telefon a képalkotáshoz, egyszerűen belevág a képbe, ezzel kicsit romlik a vonalélesség, gyengébbek lesznek a részletek, érdemesebb a dedikált teleobjektívet használni. Az 50 megapixelben történő képrögzítés most is kvázi felesleges, csak nagyobb fájlméretet szül, részletesebb fotókat nem. Esti környezetben van automatikusan bekapcsoló éjszakai mód, ezt manuálisan is elindíthatjuk, viszont az 50 megapixeles rögzítést nem fogjuk tudni vele használni. Az esti képeknél minimális a képzaj, általában jól kezeli a fehéregyensúlyt és a színeket az automata algoritmus, ám ha kézzel erőltetjük a hosszabb exponálást, mesterkélten túlvilágosított eredményeket kaphatunk, a túlélesítés pedig minden képre jellemző.

8 MP teleobjektív

Az optikai stabilizátorral és a gyors autofókusszal jól lehet dolgozni a teleobjektívvel, elfogadható a részletesség, ám jóval szűkebb a dinamikatartomány és kicsit kevesebb a kontraszt a főkamerához viszonyítva. A színek a meleg árnyalatok felé húznak, esti környezetben a reálisnál jóval sárgásabb eredményt szülve. A teleobjektív esetén feltűnik képzaj akár nappali fotókon is, az éjszakai mód viszont egész korrektül kezeli ezt. Kár, hogy videózni 4K-ban nem enged a telefon ezzel a szenzorral. A teljes 32 MP-es felbontással történő rögzítés sem opció.

13 MP ultraszéles kamera

Semmi lenyűgöző nincs az ultraszéles kamerában és képeiben. A lencse torzítását jól korrigálja a szoftver, de rendszerint alacsonyabb expozícióval is dolgozik a másik két kameránál. A színek szaturációja erősebb, és jóval kevesebb a részlet, mint a főkamerán. Este sajnos jelentős mennyiségű képzaj tűnik fel, és ilyenkor hajlamosabb az ultraszéles kamera melegebb árnyalatokkal fotózni, ami a nappal még egységesnek mondható színkezelésbe belerondít.

8 MP előlapi kamera

Hasonlóan a teleobjektívhez, az előlapi kamera felbontása sem állítható, fix fókusszal fixen 8 megapixelben fogunk szelfizni. Az eredmény decens, a bőrtónus színe például jó, kellően részletesek is a képek és jó pont, hogy szűkebbre lehet vágni a látóteret (0,7x és 1x az opció). A fix fókusz nem akkora probléma, az arcfelismerő ugyanis pontos és gyors videók esetén, ám ha lement a nap, akkor az előlapi kamera minősége is romlik, túldolgozza az algoritmus a képeket, ami részletvesztéssel és minőségromlással jár, hiába kapcsol be az esti mód (második sor utolsó két kép) az előlapi kamerán is automatikusan. Az Asusnál állítólag újraírták a portré mód mögötti algoritmust, állítható a háttérelmosás mértéke, de a pontosság nem tökéletes, a nappali képeken például jó fények mellett is belemosott a fülemből a háttérbe a szoftver.

Éjszakai móddal, manuálisan a leghosszabb expóra állítva készült fotók (balról jobbra: ultraszéles, széles, teleobjektív)

A videózás felső határa 8K-nál lett meghúzva, ami feleslegesen nagy felbontás, a 24 másodpercenkénti képkockaszámmal pedig kicsit darabos az eredmény. Ami nagyobb probléma, hogy a három hátlapi kamera között csak FHD felbontásnál válthatunk, ha 4K-ban videóznánk, akkor az ultraszéles és a széles látószögű kamerára vagyunk utalva, a teleobjektív valamiért kimarad. A fókusz jó, a videók kellően részletesek, az optikai képstabilizátor pedig szépen megfogja a széles látószögű lencse és a teleobjektív képét is, bár utóbbi esti környezetben már kicsit küzd.


Nappali környezetben bármelyik kamerával videózhatunk, de a legjobb eredményt egyértelműen a főkamerával kapjuk. Este az ultraszéles használatát érdemes mellőzni, nagyon lágy rajzolat, kissé mosott kép lesz az eredmény. A tesztben látható felvételek az automatikus stabilizációval készültek, de van FHD-ra korlátozott Super HyperSteady mód is a szoftverben, ami szűkebbre vágja a képet és az optikai képstabilizációt erős elektronikussal egészíti ki. Ha futva, bringázva vennénk fel videót, talán akkor érdemes használnunk, egyébként nem.


Az előlapi kamera is limitálva van FHD felbontásra, az eredmény jónak mondható, kellően széles a látószög, jó a részletesség. Kifejezetten jó a felvett hang is, a mikrofonokhoz pedig vannak extra beállítási lehetőségek is, ilyen például a szélzajt elfojtó mód. Sajnos felvétel közben nem lehet ezek között állítani, ahogy valamiért az előlapi és hátlapi kamerák között sem válthat az ember videózás közben.


Multimédia terén mondhatni, hogy remekel a Zenfone 11 Ultra, a beépített sztereó hangszórókba egyedül az elhelyezésük okán lehet belekötni. A 11*15 mm-es alsó hangszórót ugyanis könnyű letakarni, egyedül a 12*16 mm-es felső hangszóró néz a felhasználó felé, így az egyébként remek szeparációt és hangminőséget biztosító páros egyik tagját el tudjuk fojtani. A hangerőt 80-85%-on tartva is élvezhető a minőség, jól kivehető középtartománnyal, tiszta magas hangokkal és meglepően öblös mélyekkel. A beépített 3,5 mm-es csatlakozón keresztül adott a vezetékes nagy felbontású hangátvitel, és megvan a DIRAC alapú hangszínszabályzó a rendszerben. Vezeték nélküli hangátvitelhez is bőséges a kínálat: SBC, AAC, LDAC, aptX Adaptive / HD / Lossless hangkodekek állnak rendelkezésre Bluetooth 5.4-en. Az egyetlen, ami kimaradt az FM-rádió.


A nálunk járt tesztpéldány még nem piaci forgalomba szánt végfelhasználói eszköz volt, így nem volt meg a szoftverben pár olyan engedély, ami a végtermékekben megvan az Asus kérdésünkre adott válasza szerint. A Zenfone 11 Ultra kijelzője HDR10, HDR10+ és HLG támogatással is rendelkezik, Dolby Vision nincsen. A Widevine L1-es biztonsági szint megvan, így megy a Netflix és más streaming nagy felbontásban a megvásárolt modelleken.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Előzmények

Hirdetés