Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia

Konzervatív és drága lett az A55, közel egy sokkal jobb Galaxy árához.

Kamerák, multimédia

Semmit nem változott egy év alatt a kamerarendszer. A 32 megapixeles szelfiegység szűkebb (8 megapixel) és szélesebb látószögben (12 megapixel) is kellemes minőséggel dolgozik, a jó részletesség mellett közepes dinamikaátfogással. Maradt a jó stabilizálással megtámogatott 4K önvideó: tűéles a kép, pontos az expozíció és a fehéregyensúly, valóban stabil a felvétel és menet közben is lehet a hátsó kamerákra váltani. Remek az 50 megapixeles főkamera (23 mm, f/1,8, PDAF, OIS) háttér-elkülönítése portrémódban (12,5 megapixel), viszont újfent közepes a dinamika, ami meglepő kellemetlenség. Az ultraszéles segéd 12 megapixeles (13 mm, f2/2, fixfókusz), a makrókamera pedig 5 megapixeles (25 mm, f/2,4, fixfókusz). A főkamera ilyen 50 megapixeles képet ment különösebb előny nélkül, következzen helyette a negyedakkorára binnelt galéria.


[+]

Főkamera, 12,5 megapixel

Szépen összerakta a Samsung a korábban túlszűrt, túlélesített, túltelített algoritmust: valósághű színekkel, remek részletességgel, pontos expozícióval és este is megbízható minőséggel mindenkor mindenhol és következetesen jó felvételeket kapunk, ha maradt is a csúcskategóriának előnye. Mégsem perfekt a helyzet: a nappali 1. és 3., illetve az esti 4. példa esetében feltűnő a kép közepe és a jobb széle között némi optikai életlenség. Mivel máskor ez nem egyértelmű, apró fókuszhibának tűnik a dolog és eséllyel a tesztkészülék egyedi hibája, az elmúlt években mégis sokan és sok helyen jeleztek hasonló minőségi egyenetlenséget, a Samsungnak tehát érdemes lenne lencseügyben nyomozni.

2x-es szenzorzoom, főkamera

A fenti azért kellemetlen, mert zoomkamera híján a főegység állítja elő a 2x-es felvételeket, amelyeken az optikai bizonytalanság látványosabb. Egyébként is messze van az X6 Pro tűéles szenzorzoomja vagy az S23 FE 3x-os optikai nagyítása. A színek, az expozíció és a dinamika rendben, messziről nézve pedig a részletesség korlátjai fel sem tűnnek, egyszerűen csak magasabbak ennél az elvárások 200 ezerért.

Ultraszéles kamera, 12 megapixel

Ha megdicsértem a főkamera algoritmusát, meg kell róni az ultraszélesét: a jó expozícióhoz, dinamikához és fehéregyensúlyhoz régi samsungos zajszűrés, túltolt kontrasztok, látványos HDR hatás és túl élénk színek tartoznak, lásd a mélykék eget a második példa esetében. 12 megapixelen szerencsére így is bőven elég a részletesség nappal, viszont a komoly zajszűrés miatt gyenge a minőség este – az S23 Ultra, pontosabban a rátelepített Google Camera ennyivel több részletet hoz össze pusztán képfeldolgozásban (katt ide), ergo itt is maradt tér a szoftveres javulásra.

Makrók, 5 megapixel

Ha már a zoomkamera nem fért bele, a makróegység lehetett volna 8 megapixeles. Ám szerencsére 5 megapixelen remek a részletesség, jó a dinamika és megfelelőek a színek, csak muszáj a témát 3-5 cm közé helyezni, mert csak ott lesz éles az eredmény. Ezzel pedig kiesik minden nagyobb vagy túl apró makrótéma.

A 4K nappali videó hátul is remek: csupa részlet a főkamera és átlag feletti az ultraszéles vonalélessége, egyaránt előnyös dinamikával, jófajta elektronikus és optikai képstabilizálással, megfelelő színekkel, szélben is szűrés nélküli, tiszta sztereó hanggal, illetve egy kis túlexponálással. Kár, hogy a profi videó csak a főkamerát használja, illetve az, hogy normál módban, lencseváltáskor kiesik fél másodperc a felvételből. Így ha épp Petőfit szavalunk, fél sorról lemarad a telefon.

Este akkor előnyös a videó, ha mozdulatlanul és a főkamerával rögzítünk: ilyenkor a jelentős zajszűrés mellé átlagos minőség tartozik, ami elég gyengére változik ultraszéles állásban. Ha viszont elindulunk, az elektronikus stabilizálás mellékhatásaként eléggé ugrálóssá válnak az éles fényforrások, ami jellemző dolog a műfajban.

1080p-n választhatunk előnyös minőségű videót 60 fpssel és a főkamerával, illetve ultrastabil felvételt 30 fpssel és az ultraszélessel, leginkább 720p részletességgel. Cserébe a középkategória egyik legjobb mozgáskiegyensúlyozását kapjuk akár némi kocogás közben, és úgy egyébként a műfajon belül tisztesen helytáll a komplett videós csomag.

Hiába a hatalmas ház, a jack kimenet vagy az FM-rádió nem fért bele, a sztereó hangszóró viszont igen. A remek hangerő csak papíron jó, mert 80%-ra le kell szabályozni, hogy le legyen túl éles, ott viszont a szép közép és magas tartomány mellé némi mély és térérzet is bekapcsolódik. A minőség tehát kellemes, csak az alsó hangszórórács hangosabb a felhőnél, amit pár rivális a felső élre fúrt lyukakkal küszöböl ki. A videókat a galéria játssza le akár 4K-ban és HDR10+ támogatással, ahogy a FHD és HDR streaming is adott, a kitűnő AMOLED panelnek pedig jól áll a Shogun vagy a Mr. Inbetween egy-egy remek epizódja.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés