Fedélzeti rendszer
A Volkswagen fedélzeti rendszerének kommunikációja 4G/LTE hálózaton keresztül történik, ami csak a szoftver adatforgalmára, vagy a frissítések letöltésére használható, külön WiFi hotspotként nem üzemel. Maga a menürendszer tartalmaz ugyan egyfajta logikát, de sok fontos funkcióhoz össze-vissza kell kutakodni, vagy egyre mélyebbre és mélyebbre lépni, ami vezetés közben finoman szólva sem biztonságos folyamat. Ahogy említettük, a legfontosabb módok azért kaptak a kijelzőtől lejjebb érintőgombot (klíma, vezetősegítő rendszerek, vezetési módok, parkolás), de ettől nem lesz számottevően jobb a rendszer használhatósága, például a klímánál az érintőfelületes ujjhúzogatás egyáltalán nem optimális.
A három pöttyre bökve érjük el a menüt, ahol telefonhívásokat tudunk kezelni, a rádiónál pedig nem csak a csatornák listáját láthatjuk, de a média részt is, vagyis átválthatunk az okostelefonunkról szolgáltatott zenékre. A Térképeknél a navigáció elindítására adatik lehetőség, ahol egy úticél megadásához egy várható töltöttségi értéket is rendel a szoftver, így például egy Budapest – Berlin útvonalnál azonnal jelzi, hogy ehhez mindenképpen szükség lesz még némi naftára, egy-két pihenőre. A forgalmi információkkal kapcsolatban sokat nem tud az app, egy Waze vagy egy Google Maps számottevően több adatot szolgáltat és jobban is tervez útvonalat, a Volkswagen alkalmazása például lazán belevitt volna a reggeli dugóba. Mondjuk pár fontos POI-t és sebességkorlátozást azért legalább tud.
Érdekesebb viszont a Jármű menüpont. Feltéve, ha kivárjuk azt a pár másodpercet, ameddig betölt ez a rész, mert hát nem sieti el a programok megnyitását a rendszer. Itt láthatjuk a töltéstől, elindulástól és hosszú távon mért fogyasztási adatokat, illetve személyre szabhatunk pár dolgot, úgy, mint a belső hangulatvilágítás, a HUD kijelzése, panorámatető esetén a roló pozíciója, a digitális műszeregység kijelzése, a komfortvilágítás, a tükörpozíció, a hátsó lámpák üdvözlővilágítása, a dinamikus kanyarvilágítás, az easy open (láblendítéses csomagtérajtó nyitás), vagy éppen a guminyomással kapcsolatos értékek.
Nem meglepő módon akad egy Töltés részleg is, ahol azonnal láthatjuk, hány százalékon áll az akkumulátor és mennyi a várható hatótáv. A töltéssel kapcsolatos beállításokat is itt találjuk, a Battery Care Mode például a telepek élettartamát hivatott növelni azzal, hogy 80%-ra állítja a töltöttség maximumát. Egy gombnyomással csökkenthető az AC-töltés sebessége, de a töltőkábel automatikus reteszelése is kikapcsolható.
Az App-Connect rejti az okostelefonos tükrözést, mind az Apple CarPlay, mind pedig az Android Auto vezetékmentesen támogatott. Legtöbbször az előbbit használtuk, a kapcsolat végig stabil volt, nem csatlakozott le a készülék, tisztán szólt a zene is, a töltés pedig ilyenkor akár a vezetékmentes pad segítségével is történhet. A menüben testreszabható a hangzás (van equalizer), a hangulatvilágítás színe, vagy megfelelő felszereltség esetén az állóhelyzeti klíma működése, utóbbinál egy meghatározott időpontban történő indulásra már fel is fűthetjük, vagy le is hűthetjük az utasteret.
Amikről még mindenképpen szót kell ejteni, azok az asszisztens rendszerek, amiket a Volkswagen összefoglalóan IQ. Drive néven emleget. Ezek közé tartozik a sávváltás asszisztens, az automatikus távolságszabályozás, a sávtartás- és gazdaságos vezetés asszisztens, a fáradtságfigyelés, a vészfékezés, a gyalogosfigyelmeztetés, a holttérfigyelés, a keresztforgalom figyelés, vagy éppen a 360 fokos kamerarendszer, ezeknek a javarésze a menün keresztül aktiválható, de akár ki is kapcsolhatjuk némelyiket, ha zavarnak minket a vezetésben (például a sávtartót).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!